«Οι παίκτες» απ’ την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού θεάτρου (Θέατρο Από Μηχανής)

Ο Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ έζησε στην προ-επαναστατική Ρωσία. Για την ακρίβεια, γεννιέται 100 χρόνια σχεδόν πριν την επανάσταση του 1905 και συγκεκριμένα στις 20 Μαρτίου του 1809. Οι γονείς του ήταν κοζάκοι. Στην Αγία Πετρούπολη πηγαίνει σε ηλικία 19 ετών με σκοπό να γίνει δημόσιος υπάλληλος. Στη σύντομη ζωή του (ο Γκόγκολ πεθαίνει στα 43 μόλις χρόνια του στη Μόσχα), εργάζεται στο δημόσιο και ασχολείται παράλληλα με το γράψιμο. Στο θεατρικό κοινό συστήνεται με τον πασίγνωστο πια «Επιθεωρητή» με θεματογραφία παρμένη απ’ τη ζωή των υπαλλήλων, ενώ ανάμεσα στα πολύ γνωστά έργα του συμπεριλαμβάνονται: «Το ημερολόγιο ενός τρελού» και «Τα παντρολογήματα».

«Οι παίκτες» ανήκουν στα λιγότερα γνωστά και παιγμένα του κείμενα. Το έργο είναι ένα εύστοχο σχόλιο του συγγραφέα σχετικά με τη διαφθορά και την απάτη. Ο Γκόγκολ εμβαθύνει μ’ εντυπωσιακό τρόπο στην ψυχολογία ενός παίκτη που είναι αποφασισμένος να εξαπατήσει:

Στο μικρό ξενοδοχείο μιας επαρχίας, ένας ικανός χαρτοπαίκτης με ειδίκευση στις απάτες της τράπουλας έρχεται με σκοπό να συναντήσει επίδοξα θύματα. Γνωρίζεται όμως με μια μικρή συμμορία ομοίων του, χαρτοπαικτών δηλαδή που ετοιμάζουν επιτυχημένες απάτες- και από αφέλεια ή υπερβολική αλαζονεία αφήνεται να τον παρασύρουν σ’ ένα επιδέξιο παιχνίδι απάτης τους κανόνες του οποίου δεν μαθαίνει παρά όταν είναι πολύ αργά.

Ο Γκόγκολ σατιρίζει με ιδιαίτερα καυστικό τρόπο τους εξαρτημένους και παθιασμένους με τις κακές συνήθειες ανθρώπους και συγχρόνως πετάει το γάντι με περισσή επιδεξιότητα μιλώντας τελικά για το «Έξις δευτέρα φύσις και την εξαπάτηση ανθρώπου από άνθρωπο σε όλα τα επίπεδα. Τα χαρτιά εδώ είναι απλώς η πρόφαση.

«Ο καθένας μπορεί να ονομάσει τον εαυτό του απατεώνα. Έλα όμως που δεν είναι παίξε – γέλασε. Το θέμα είναι να ζήσεις με κομψότητα, με τέχνη, να εξαπατήσεις τους πάντες και να μην εξαπατηθείς», λέει ο Ιχάρεφ σε μια κομβική στγμή του έργου.

Η Ελένη Μποζά, είναι μια νεαρή αλλά πολλά υποσχόμενη σκηνοθέτις με δουλειές που την τιμούν στο ενεργητικό της. Έστησε μια καλοφτιαγμένη σάτιρα με νεύρο και ρυθμό, χωρίς να προδώσει τον συγγραφέα, αλλά και χωρίς να περιορίσει χωροχρονικά το κοινό της και τη δημιουργική της διάθεση. Χαμηλός φωτισμός, γρήγορες εναλλαγές σκηνών, δυναμική μουσική, είναι κάποια απ’ τα χαρακτηριστικά αυτής της παράστασης.

Ο σκηνικός χώρος με τους καθρέφτες και τους ανθρώπους που πηγαινοερχόντουσαν παρέπεμπε σ’ ένα διαχρονικό περιβάλλον. Θα μπορούσε να είναι η αίθουσα ενός ξενοδοχείου οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε εποχή.

Οι ηθοποιοί υπηρέτησαν με αξιοπρέπεια τους ρόλους τους. Είχαν εσωτερικό ρυθμό και μπρίο και λειτούργησαν σαν ομάδα που πρόκειται να παίξει μια πραγματική παρτίδα πόκερ.

Πειραματική Σκηνή του Εθνικού θεάτρου (Θέατρο από Μηχανής)

«Οι παίκτες»

Νικολάι Γκόγκολ

Μετάφραση: Ευγενία Κριτσέφσκαγια
Σκηνοθεσία: Ελένη Μποζά
Σκηνικά -κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Παίζουν: Νίκος Γιαλελής, Λευτέρης Ζαμπετάκης, Στέλιος Ιακωβίδης, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Δημήτρης Μοθωναίος, Γιώργος Οικονόμου, Γεννάδιος Πάτσης, Στράτος Σωπύλης, Σωτήρης Τσακομίδης, Γιάννης Τσεμπερλίδης

Advertisements

0 Responses to “«Οι παίκτες» απ’ την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού θεάτρου (Θέατρο Από Μηχανής)”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,279 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: