«GOLFΩ 2.3 BETA»- Θέατρο Πολιτεία

H «Εταιρεία Πολιτισμού Σύνθεση» είναι μία μη κερδοσκοπική εταιρεία που ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2001 με στόχο να εντάξει κλασσικά έργα στη σύγχρονη καθημερινότητα. Επιδιώκει δηλαδή να «ντύσει» με μοντέρνο τρόπο κάποια απ’ τα διαχρονικά δημιουργήματα και να τα κάνει εκ νέου γνωστά στο ευρύ κοινό.

Η «Γκόλφω» είναι ένα απ’ αυτά. Πρόκειται για το γνωστό δραματικό ειδύλλιο του Σπυρίδωνος Περεσιάδη που γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ακράτα το 1893.  Στην Αθήνα, καθώς και στην υπόλοιπη ελληνική επαρχία, η «Γκόλφω» παραστάθηκε με επιτυχία αλλά  με ανάλογο ενθουσιασμό έγινε δεκτή και στις ελληνικές παροικίες της Σμύρνης και της Οδησσού με αποτέλεσμα οι θίασοι των περιοδειών να την έχουν μόνιμα στο ρεπερτόριο τους. Δίκαια λοιπόν η «Γκόλφω» μετατράπηκε σε σωσίβιο των θιάσων, αφού αποτελούσε πάγια λύση για να γεμίζει ένα θέατρο με θεατές. Αυτή η δημοφιλία συνετέλεσε εξάλλου και στην κινηματογραφική της μεταφορά. Η  «Γκόλφω» είναι η πρώτη γνωστή μεγάλου μήκους ταινία του ελληνικού κινηματογράφου(1914, σκηνοθεσία: Κώστας Μπαχατόρης).

 

Για την ιστορία ενδεικτικά αναφέρω τις ακόλουθες παραστάσεις της «Γκόλφως»:


1893: Ακράτα, ερασιτέχνες ηθοποιοί

1894: Αθήνα, θέατρο Παράδεισος, θίασος «Πρόοδος» του Δημήτρη Κοτοπούλη

1911: Αθήνα, «Δημοτικό Θέατρο Αθηνών» (500ή παράσταση)

1913: Θεσσαλονίκη, θέατρο «Εδέμ», Εθνικός Δραματικός Θίασος, (υποδοχή του τον πρωθυπουργού της Ελλάδας, Ελ. Βενιζέλου

1967:Αθήνα, Πεδίο του Άρεως, Λαϊκό θέατρο του Μάνου Κατράκη

1974: «Μια ζωή Γκόλφω» (διασκευή) , «Άλσος» Παγκρατίου, θίασος: «Ελεύθερο Θέατρο»

2004-2007: Goλfω, διασκευή από τη θεατρική εταιρία Χώρος (παραστάθηκε στο ΚΘΒΕ, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο BIOS, στο θέατρο Πολιτεία.)

  

Το δραματικό ειδύλλιο είναι ένα θεατρικό είδος που ευδοκίμησε προς τα τέλη του 19ου αιώνα σηματοδοτώντας μια επιστροφή στη φύση, στους ανθρώπους του χωριού και στον λαϊκό πολιτισμό. Συγκεκριμένα,  το 1891 εμφανίζεται «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» του Κορομηλά, ενώ δυο χρόνια νωρίτερα είχε κάνει την εμφάνιση της και «Η τύχη της Μαρούλας» – κωμειδύλλιο του ιδίου-, εδραιώνοντας μια επαρχιώτικη θεματογραφία παράλληλα με τη χρήση της μουσικής και του τραγουδιού. Στο δραματικό ειδύλλιο πρωταγωνιστεί η γραφικότητα της επαρχίας, η φουστανέλα, τα λαϊκά επαγγέλματα και η ιδιωματική γλώσσα.

 

Η υπόθεση της «Γκόλφως» είναι απλή: Η φτωχή και ορφανή Γκόλφω, μια όμορφη νεαρή βοσκοπούλα που ξενοδουλεύει υπηρετώντας τον τσέλιγκα Ζήση, ερωτεύεται τον βοσκό Τάσο. Παράλληλα, την πολιορκεί το αρχοντόπουλο της περιοχής, ο Κίτσος, αλλά εκείνη αρνείται τις προτάσεις του και παραμένει πιστή στους όρκους αγάπης που έχει ανταλλάξει με τον Τάσο. Οι δύο νέοι αρραβωνιάζονται και ετοιμάζονται να παντρευτούν, όταν ο Τάσος δέχεται πιεστικά προξενιά για την εξαδέλφη του Κίτσου και κόρη του τσέλιγκα, την Σταυρούλα. Παρά την αρχική του άρνηση, ο Τάσος τελικά δελεάζεται από τη μεγάλη προίκα της Σταυρούλας και διώχνει την Γκόλφω. Η νεαρή κοπέλα απελπίζεται, χάνει τα λογικά της και καταριέται τον Τάσο. Λίγο πριν τον γάμο Τάσου και Σταυρούλας, η Γκόλφω που έχει πια σχεδόν χάσει τα λογικά της, παίρνει πίσω την κατάρα και  εύχεται στους μελλόνυμφους κάθε ευτυχία. Ο Τάσος κλονίζεται από το μεγαλείο του έρωτά της, αλλάζει γνώμη και τρέχει στο κατόπι της, είναι όμως αργά: Η Γκόλφω έχει φαρμακωθεί και ξεψυχά στα χέρια του. Ο Τάσος αυτοκτονεί στο πλευρό της.

  

Στο θέατρο Πολιτεία, ο Σίμος Κακάλας στήνει μια πρωτότυπη παράσταση της  «Γκόλφως» στην οποία ακούγεται το κείμενο του Περεσιάδη, αλλά με αιθητική γιαπωνέζικου μάνγκα. Αν αυτό ακούγεται παράλογο ή αδύνατο, ομολογώ ότι το αποτέλεσμα είχε αισθητικό ενδιαφέρον. Ο Κακάλας που στο ευρύ κοινό έγινε γνωστός απ’ την πρωτοποριακή σκηνοθεσία του στο «Λειωμένο βούτυρο», δεν κοροϊδεύει το κείμενο του Περεσιάδη. Αναζητά τρόπους να το φέρει κοντά στο κοινό, έτσι ώστε να το απαλλάξει απ’ τα φολκλορικά στοιχεία του και να μην του προσδώσει εκείνη τη γραφικότητα που θα το έκανε ίσως «αφελές» στην εποχή μας, συγχρόνως όμως σέβεται την ψυχολογική διάσταση των προσώπων. Απόδειξη οι στιγμές της δραματικής κορύφωσης όπου τα πρόσωπα βγάζουν για λίγο τη μάσκα και αποκαλύπτουν το πραγματικό τους πρόσωπο. Επίσης, βρήκα ευρηματικό το σημείο της σύγκρουσης Τάσου- Κίτσου με τη χρήση θεάτρου σκιών, αφού τεχνικά ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί πραγματική σύγκρουση επί σκηνής (σ.σ: ο ίδιος ηθοποιός υποδύεται και τον Τάσο και τον Κίτσο).Οι τρεις ηθοποιοί που χρησιμοποιεί σε όλους τους ρόλους είναι το άλφα και το ωμέγα αυτής της παράστασης. Η Έλενα Μαυρίδου στο ρόλο της Γκόλφως και του τσέλιγκα Ζήση, ο  Θοδωρής Οικονόμου σαν Τάσος και Κίτσος και η Δήμητρα Κούζα σαν Γιάννος, Σταυρούλα και τουρίστρια είναι ευφάνταστοι, ευρηματικοί και με αμεσότητα.

Τη Μαυρίδου και τον Οικονόμου τους είχα απολαύσει και πριν από δυο βδομάδες στο «Λειωμένο Βούτυρο» κι έτσι ο κώδικας της υπόκρισης τους άρχισε να μου γίνεται οικείος. Διακρίνω σ’ αυτούς ικανότητες που δεν ακουμπάνε στο φτηνό και στο εύκολο και είμαι περίεργη να δω την εξέλιξη τους.

 

Οι δύο δουλειές του Κακάλα με τους ίδιους ηθοποιούς έχουν κοινά σημεία, όπως τη χρήση της μάσκας και την εναλλαγή προσώπων που υποδηλώνουν ίσως μια ηθελημένη αναφορά του σκηνοθέτη σε τεχνικές αρχαίου δράματος. Μέχρι στιγμής, το κοινό έχει πλήρως αποδεχτεί αυτό το «διαφορετικό». Ελπίζω να δούμε κι άλλες δουλειές του σκηνοθέτη όπου θα δικαιολογήσουν την εξέλιξη της προσωπικής του γραφής και δεν θα δείχνουν ότι επαναπαύτηκε αναπαράγοντας κάτι ήδη πετυχημένο.

  

Θέατρο Πολιτεία (Από την Εταιρεία Θεάτρου Χώρος σε συμπαραγωγή με την Εταιρεία Πολιτισμού)

«GOLFΩ 2.3 BETA»

Σπυρίδων Περεσιάδης

Σκηνοθεσία: Σ. Κακάλας

Σύνθεση Κοστουμιών.: Γ. Κατρανίτσα

Μουσική: Γ.-B. Αποστολάκης

Video art: Χρ. Καλός

Σκηνοθεσία θεάτρου σκιών: Χρ. Στανίσης

 

Παίζουν: Έλενα Μαυρίδου,Θεόδωρος Οικονομίδης, Δήμητρα Κούζα

 

Advertisements

0 Responses to “«GOLFΩ 2.3 BETA»- Θέατρο Πολιτεία”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,271 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: