«Η μέθοδος Gronholm» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης

Το έργο

Τέσσερις συνυποψήφιοι για την ίδια θέση. Πολυεθνική εταιρεία. Μισθός που κόβει την ανάσα. Κοινή συνέντευξη.  Τελική φάση επιλογής.

Οι παραπάνω προτάσεις «φωτογραφίζουν» την εισαγωγή στο θεατρικό έργο του καταλανού Jordi Galceran «Η μέθοδος Gronholm»

 

Το σκηνικό τοπίο θα μεταβληθεί σταδιακά όταν οι υποψήφιοι για την πολυπόθητη θέση στην πολυεθνική συνειδητοποιήσουν το παράδοξο της συνέντευξης κατά τη διάρκεια της οποίας ένας απ’ αυτούς θα διακριθεί και θα προσληφθεί. Στην περίπτωση τους θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος Gronholm, μια πρωτότυπη αλλά και σκληρή μέθοδος που σκοπό έχει να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας τους∙ πόσο μοναχικοί είναι, πόσο ευάλωτοι, πόσο ανταγωνιστικοί. Θα έρθουν αντιμέτωποι με το σκληρό πρόσωπο των πολυεθνικών εταιρειών που απρόσωπα θα τους μεταχειριστεί μέσα από μια ιδιαζόντως ψυχοφθόρα διαδικασία.  

 

Ο ίδιος ο συγγραφέας αναφερόμενος στο έργο του μιλάει για την σκληρή πραγματικότητα στον εργασιακό χώρο και ιδιαίτερα στηλιτεύει τη διαδικασία επιλογής προσωπικού αποκαλώντας την «απάνθρωπη διαδικασία»

«Η ιδέα για το έργο αυτό γεννήθηκε από μια πραγματική, ανέκδοτη ιστορία. Σε έναν κάδο απορριμμάτων στη Βαρκελώνη βρέθηκε μια σειρά εγγράφων στα οποία ένας υπάλληλος του τμήματος προσωπικού από μια αλυσίδα σουπερμάρκετ είχε σημειώσει τις εντυπώσεις του για τους υποψηφίους που απευθύνονταν στη θέση του ταμία. Τα σχόλια έβριθαν σεξιστικών, ξενοφοβικών και γενικά ρατσιστικών φράσεων, πχ: «χοντρή», «βλαμμένη, ούτε χειραψία δεν ξέρει να κάνει», «τσιριχτή φωνή, μοιάζει ηλίθιος», κλπ. Εκείνος ο υπάλληλος, οχυρωμένος πίσω από την «ιερά αποστολή» που του είχε ανατεθεί, θεωρούσε ότι είχε το δικαίωμα να γράφει αυτές τις ανοησίες για άτομα που δε γνώριζε καθόλου, τη δύναμη να τους δώσει ή να τους αρνηθεί μια θέση εργασίας και τη δυνατότητα να είναι σκληρός και αδυσώπητος.

Φανταζόμουν αυτές τις άμοιρες κοπέλες που προσπαθούσαν να δώσουν μια καλή εικόνα για το άτομό τους, μια εικόνα «επαγγελματικώς ορθή», προσπαθώντας να κάνουν αυτό που εκείνες πίστευαν ότι ήταν το προσδοκώμενο, έτοιμες ακόμη και να υποστούν κάποιες μικρές ταπεινώσεις προκειμένου να προσληφθούν σ’ αυτήν τη δουλειά που την είχαν ανάγκη».

 

Χρησιμοποιώντας ένα  παιχνίδι στο οποίο καλούνται να παίξουν οι τέσσερις υποψήφιοι, ο συγγραφέας στοχεύει κατευθείαν στις ανθρώπινες σχέσεις και στη γειτνίαση ψέματος και αλήθειας, βάζοντας σε ταυτόχρονη λειτουργία και μια διαδραστικότητα αφού εμπλέκει με κάποιον έμμεσο τρόπο και το κοινό.

 

Το ενδιαφέρον στη Μέθοδο Gronholm είναι σε κοινωνιολογικό επίπεδο οι πραγματικές τεχνικές και δοκιμασίες που ο συγγραφέας έχει αντιγράψει από ό, τι κατά καιρούς έχει καταγραφεί επί του θέματος και σε επίπεδο υποκριτικής το παιχνίδι με τις ταυτότητες που οι ηθοποιοί καλούνται να παίξουν τόσο στο προφανές όσο και σ’ αυτό που σταδιακά αποκαλύπτεται.

 

Η παράσταση

Στο ιστορικό υπόγειο του θεάτρου Τέχνης στήθηκε προσεκτικά μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση που αν και εντάχθηκε αργά στη φετεινή σεζόν, φάνηκε ικανή να έλξει ικανό αριθμό κοινού. Ο Διαγόρας Χρονόπουλος «επικοινώνησε» με τον πολύ μοντέρνο στη γραφή Καταλανό συγγραφέα και μας παρέδωσε μια παράσταση σε σωστό ρυθμό και ακριβείς σκηνικούς χρόνους. Οι τέσσερις ηθοποιοί ήταν τόσο πειστικοί στους ρόλους τους που νόμιζες ότι επρόκειτο πράγματι για στελέχη στην αδηφάγα καπιταλιστική αγορά. Κατόρθωσαν με μαεστρία  να εναλλάσσουν τα κωμικά με τα δραματικά στοιχεία και να προσδώσουν το απαραίτητο σασπένς.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιώργου Γαβαλά παρέπεμπαν κατευθείαν σε ψυχρό κι απρόσωπο περιβάλλον γραφείου

 

Στο τελικό συμπέρασμα θα κυριαρχήσει η θλιβερή διαπίστωση ότι τελικά δεν έχει καμιά σημασία ποιοι ή πώς είμαστε, αλλά ποιοι φαινόμαστε ότι είμαστε. Η πραγματική μας ταυτότητα δεν ενδιαφέρει κανέναν ούτε καν εμάς τους ίδιους. Στο αέναο παιχνίδι ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι, το δεύτερο κερδίζει τις εντυπώσεις, αφού τελικά στις εντυπώσεις εξαντλούνται οι ανθρώπινες σχέσεις στο μεγαλύτερο μέρος τους.

  

Θέατρο Τέχνης- Υπόγειο

«Η μέθοδος Gronholm»

Jordi Galceran

Μετάφραση: Γιώργος Καραμίχος, Μαρία Τσατσαρώνη
Σκηνοθεσία: Διαγόρας Χρονόπουλος
Σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Γαβαλάς
Μουσική επιμέλεια: Σταύρος Γασπαράτος
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Παίζουν: Γιώργος Καραμίχος, Πέτρος Λαγούτης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Χρήστος Σαπουντζής.

 

Λίγα βιογραφικά στοιχεία για τον Jordi Galceran

Γεννήθηκε το 1964 στη Βαρκελώνη της Ισπανίας. Σπούδασε Καταλανική φιλολογία στο πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης. Ξεκίνησε να γράφει το 1988 και αρχικά σκηνοθετεί ο ίδιος τα έργα του σε ερασιτεχνικές παραστάσεις.

Το 1995 για πρώτη φορά αποφασίζει να συμμετάσχει σε θεατρικούς διαγωνισμούς με τα δύο του έργα: «Paraules encadenades» και «Dakota», για τα οποία απέσπασε αρκετά βραβεία. Είναι επίσης ο δημιουργός αρκετών τηλεοπτικών σειρών για την Καταλανική τηλεόραση, ενώ έχει γράψει και μία σειρά διηγημάτων τα οποία έχουν εκδοθεί με τον τίτλο «German Miranda».

«Η Μέθοδος Gronholm» έχει αποσπάσει συνολικά περισσότερα από είκοσι βραβεία. Έχει επίσης γυριστεί και σε ταινία, της οποίας τη διασκευή υπογράφει ο ίδιος ο Galceran, το 2003 – με τίτλο «El Metodo» και πρωταγωνιστή τον Eduardo Noriega. Η ταινία απέσπασε δύο βραβεία Goya, το ένα εκ των οποίων ήταν αυτό του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου.

Advertisements

0 Responses to “«Η μέθοδος Gronholm» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 195,833 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: