«Τιτανικός» στο Εθνικό θέατρο

titanikos

Παρακολούθησα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, δουλειά του Κωνσταντίνου Ρήγου στο Εθνικό θέατρο. Πέρυσι ήταν η πετυχημένη εισπρακτικά Bossa Nova. Φέτος ο «Τιτανικός».

Το υπερωκεάνιο που απέπλευσε στις 10 Απριλίου του 1912 απ’ το Σαουθάμπτον για να πραγματοποιήσει το παρθενικό του ταξίδι με προορισμό τη Νέα Υόρκη, προσκρούει σ’ ένα παγόβουνο και βυθίζεται 4 μέρες αργότερα. Οι διαθέσιμες θέσεις στις ναυαγοσωστικές λέμβους δεν αρκούν για να καλύψουν τον αριθμό των επιβατών. 15 Απριλίου 1912, ώρα 2:20 βυθίζεται στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού, παρασύροντας στο θάνατο περισσότερα από 1500 άτομα. Έχει συμβεί το αδιανόητο.
Το πλοίο-κολοσσός που σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρία White Star Line ήταν «πρακτικά αβύθιστο», βυθίζεται μέσα σε δυόμισι ώρες, 400 μίλια νότια της Νέας Υόρκης.

«Η παράστασή μας είναι ένα μεταφυσικό ποίημα, ένα electro dance live show πάνω στην τραγωδία του Τιτανικού που εστιάζει στα 37 δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν από τότε που είδαν το παγόβουνο από τη γέφυρα του πλοίου ως το σημείο της σύγκρουσης. Από κει κι ύστερα έχουμε flash backs από προσωπικές εμπειρίες των performers, μαρτυρίες από πραγματικούς διασωθέντες του ναυαγίου του Τιτανικού αλλά και κείμενα που αναφέρονται στην ιστορία του μυθικού υπερωκεάνιου».

Με τα παραπάνω λόγια δίνει την ταυτότητα της παράστασης του «Τιτανικού» ο εμπνευστής της Κωνσταντίνος Ρήγος.

«Η διάρκεια της παράστασης είναι 1.37΄,ακριβώς», προσθέτει ο Ρήγος.

Ο παραλληλισμός είναι προφανής, σημειώνει η γράφουσα.

titanikos2

Η παράσταση ξεκινά με τους 32 ηθοποιούς, χορευτές, performers στη σκηνή να τραγουδούν σαν χορωδία το  διασκευασμένο «Those were the days…». Η Μαρία Ναυπλιώτου ακολουθεί με το «Padam Padam» της Πιάφ. Σειρά έχουν ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης με το «I Feel Love», η Ιωάννα Παππά με το «Generations of Love», η Εμιλυ Κολιανδρή  με το «I Feel Love».

Προβληματίζομαι να βρω ταμπέλα για τον «Τιτανικό». «. Είναι ένα live show με 32 άτομα.Τα πρόσωπα της παράστασης συγκροτούν μια χορωδία καθώς όλοι τραγουδούν σε ζωντανή εκτέλεση» λέει ο Κωνσταντίνος Ρήγος.

Αρχίζω και αποκλείω κάποιες. Καθαρό θέατρο ΔΕΝ είναι. Ούτε καθαρός χορός. Θα μπορούσε κανείς να το ονομάσει μιούζικαλ. Ναι, ίσως. Με τη διαφορά ότι εδώ τραγούδι και χορός προηγούνται και το κείμενο έπεται κι επιπλέον δεν αποτελεί καν τη βάση της ιστορίας.

Η πραγματική ιστορία είναι η αφορμή. Το γεγονός. Το Εθνικό χαρακτηρίζει την παράσταση  electro dance tragedy. Δεν συμμερίζομαι τον όρο τραγωδία. Είναι άλλα τα μεγέθη… (καθαρό σημειολογικό ερώτημα: είναι τυχαία η χρήση της αγγλικής λέξης tragedy κι όχι της ελληνικής τραγωδία;)

«Πάρτυ θανάτου» το χαρακτήρισε μια φίλη. Ναι, θα έλεγα ότι αυτό πλησιάζει περισσότερο την ταυτότητα του «Τιτανικού».

Ένα παλιό αγγλικό ρητό έλεγε «Μην παίξεις ποτέ δίπλα σε παιδί, σκυλί και στον Τσαρλς Λώτον(σ.σ: παλιός ηθοποιός). Ο Ρήγος φαίνεται ότι δεν το έχει υπόψιν διότι έβγαλε κι ένα σκυλί στη σκηνή. Τα δικά μου μάτια πάντως ήταν στραμμένα αποκλειστικά στο σκυλί και στις αντιδράσεις του όσο ήταν στη σκηνή. Του υπόλοιπου κοινού, δεν ξέρω…Πέραν αυτού όμως, δεν εξυπηρέτησε σε κάτι η παρουσία του ζωντανού και για μια ακόμη φορά υποστηρίζω ότι όταν δεν δένει κάτι οργανικά σε μια παράσταση, η σκηνή το πετάει έξω…

Δεν νομίζω ότι έχει νόημα να μιλήσω για όλες τις αντιρρήσεις μου σχετικά με τον «Τιτανικό». Δεν πρόκειται να κρίνω με θεατρικά κριτήρια κάτι που δεν είναι θέατρο, τουλάχιστον έτσι όπως το αντιλαμβάνονται οι πολλοί. Αν πρέπει να το δω σαν show, μπορώ να είμαι πολύ επιεικής, αφού από κάθε άποψη υπήρξε εντυπωσιακό.

Οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη είναι εντυπωσιακοί με πολλά strobo lights. Τα.κοστούμια που σχεδίασε η Νατάσα Δημητρίου είναι μίνιμαλ μαύρα, επίσημα, στο χρώμα του πένθους. Τα φλούο κίτρινα, φούξια, πορτοκαλί και πράσινα κοστούμια είναι δημιουργίες της ενδυματολόγου. Το σκηνικό ήταν πολύ λειτουργικό. Τεράστια κομμάτια φελιζόλ κάλυπταν το πάτωμα της σκηνής και κάποια στιγμή οι  performers άρχισαν να τα μετακινούν για να δημιουργήσουν την αίσθηση των πάγων. Ομολογώ ότι το βρήκα εξαιρετικά επιτυχημένο.«Οι μουσικές του Δημοσθένη Γρίβα είναι remixes σε γνωστά pop και electro κομμάτια.

Η σκηνή της επιβίβασης στο πλοίο ήταν από τις πιο ποιητικές που έχω δει. Επίσης, το φινάλε είναι στα συν της παράστασης με την οθόνη να μετράει αντίστροφα από το 37 έως το 0 πριν πέσει το σκοτάδι και δημιουργηθεί η αίσθηση του απόλυτου ψύχους και του αμετάκλητου του θανάτου.

Ολοκληρώνω κάνοντας την εξής διαπίστωση: είναι πολύ σημαντικό να βλέπουμε όλο και περισσότερους νέους ηθοποιούς με φωνητικές και χορευτικές ικανότητες πέραν των προφανών υποκριτικών. Αποδεικνύεται το πολυδιάστατο της τέχνης του θεάτρου μ’ αυτόν τον τρόπο. Επιπλέον, μπράβο στο Εθνικό θέατρο που μπορεί και φιλοξενεί τέτοια θεάματα  Το ελληνικό κοινό δεν έχει μεγάλη εμπειρία, ούτε βέβαια και ανάλογη παιδεία γύρω απ’ το χορό ή τα μιούζικαλς. Αφού δεν μπορεί κανείς άλλος να υποστηρίξει ένα τέτοιο είδος, ας το κάνει το πρώτο Κρατικό θέατρο της χώρας.

titanic3

 Τιτανικός – electro dance tragedy του Κωνσταντίνου Ρήγου

 Εθνικό θέατρο- Πειραιώς 260 – Χώρος Δ΄

 Σκηνοθεσία – Χορογραφία -Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος

Σύνθεση, παραγωγή μουσικής-Διδασκαλία χορωδίας: Δημοσθένης Γρίβας

Δραματουργία-Κείμενα: Ξένια Αηδονοπούλου

Κοστούμια: Νατάσα Δημητρίου

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Έλενα Σκουλά, Νικόλας Στραβοπόδης

Βοηθός χορογράφου: Αμάλια Μπένετ

Βοηθός ενδυματολόγου: Εύα Γουλάκου

Βοηθός φωτιστή: Εβίνα Βασιλακοπούλου

Διανομή:

Αντώνης Αντωνίου

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

Έμιλυ Κολιανδρή

Παναγιώτης Κοντονής

Γιώργος Κοτσιφάκης

Άρης Λεμπεσόπουλος

Μαρκέλλα Μανωλιάδου

Δήμητρα Ματσούκα

Σάββας Μπαλτζής

Αμάλια Μπένετ

Μαρία Ναυπλιώτου

Ιωάννα Παππά

Έλενα Τοπαλίδου

Ιωάννα Τουμπακάρη

Γιάννης Τσεμπερλίδης

Αιμίλιος Χειλάκης

Στην παράσταση συμμετέχουν οι σπουδαστές τουν 2ου έτους της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου: Προκόπης Αγαθοκλέους, Ιώ Ασηθιανάκη, Ελένη Ζαχοπούλου, Βάλια Καράγιωργα, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Διονύσης Μακρής Μπαρμπέτας, Παναγιώτης Μακρής, Κατερίνα Μαούτσου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Κατερίνα Παϊταζόγλου, Αργύρης Πανταζάρας, Γιάννης Παπαδόπουλος, Πένυ Φοινίρη, Χάρης Φραγκούλης, Αλεξάνδρα Χασάνι, Απόστολος Ψαρρός.

Advertisements

0 Responses to “«Τιτανικός» στο Εθνικό θέατρο”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 197,093 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: