«Ιουδήθ- Αποχωρισμός απ’ το σώμα» στη Γκαλερί Skouze3

Τον Χάουαρντ Μπάρκερ τον γνωρίσαμε πρόσφατα από το «Ύστατο σήμερα» στην αριστουργηματική παράσταση που έστησε ο Λευτέρης Βογιατζής.

Στην Ιουδήθ, ο συγγραφέας παρουσιάζεται εντελώς διαφορετικός, αφού ασχολείται με τη γνωστή βιβλική ιστορία της Ιουδήθ και του Ολοφέρνη που αναφέρεται στα Απόκρυφα και που έχει αποτελέσει αγαπημένο θέμα αναπαράστασης στην ιστορία της δυτικής ζωγραφικής.

Το έργο

Ο ίδιος ο συγγραφέας αποκαλύπτει ότι εμπνεύσθηκε για να γράψει το έργο του από τον σχετικό πίνακα της Ιταλίδας αναγεννησιακής ζωγράφου Αρτεμισίας Τζεντιλένσκι, στη ζωή της οποίας στήριξε και ένα προηγούμενο θεατρικό του έργο τις «Σκηνές από μιαν εκτέλεση» (το έχουμε δει στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Κων/νου Αρβανιτάκη). Στον συγκεκριμένο πίνακα απεικονίζεται απ’ τη μια η εξαιρετική ομορφιά της Ιουδήθ κι απ’ την άλλη, η αγριότητα της σκηνής της δολοφονίας του Ολοφέρνη. Αυτή ακριβώς η αντίφαση οδήγησε τον Μπάρκερ να συνθέσει ένα έργο όπου το προσωπικό ερωτικό στοιχείο και ο πόθος της ηδονής διασταυρώνονται  με την υπονόμευση και τελικά την εξουδετέρωση του εχθρού.

Στο έργο του Μπάρκερ ο Ολοφέρνης είναι σαν να διαισθάνεται το τέλος του αφού φιλοσοφεί περί θανάτου, η δε Ιουδήθ παλεύει ανάμεσα στην ερωτική της επιθυμία και στην πολιτική της αποστολή. Επιπλέον, ένα τρίτο πρόσωπο, η υπηρέτρια συμπληρώνει αυτό το παράξενο τρίγωνο και άλλοτε με ύπουλο τρόπο, άλλοτε ευθέως, ωθεί την Ιουδήθ στην εκτέλεση του μοιραίου.

Μετά την θανάτωση του εχθρού-εραστή, η Ιουδήθ επιθυμεί να συνευρεθεί ερωτικά με το αποκεφαλισμένο, σώμα. Βεβαίως αυτό δεν είναι δυνατόν κι έτσι η Ιουδήθ αντιλαμβάνεται τις πολιτικές συνέπειες της φονικής της πράξης της και θρηνεί τόσο για τον Ολοφέρνη όσο και γι’ αυτό που έκανε.

Η παράσταση

Η παράσταση, ένα work in progress, ευτύχησε σαν ατμόσφαιρα στον γυμνό χώρο μιας γκαλερί. Νομίζω ότι η χρήση του προβολικού ήταν περιττή- προσωπικά δεν είδα την αναγκαιότητα για κάτι τέτοιο-.

Οι ηθοποιοί σωστοί στους ρόλους τους, με προεξάρχουσα τη Michel Valley που η ερμηνεία της θύμιζε κάτι ακόμα κι απ’ τις «Δούλες» του Ζενέ. Καλοί κι οι άλλοι δύο, ο Απόστολος Φράγκος κι η Χρύσα Καψούλη αν και με αρκετές αδύναμες στιγμές. Νομίζω ότι η ερμηνεία της Καψούλη θα μπορούσε να είναι πιο υπαινικτική όπως αυτή της Valley για να μην περιπέσει σε εντελώς ρεαλιστικά στοιχεία.

Μια μικρή «κοιλιά» μετά την εκτέλεση του Ολοφέρνη επίσης θα μπορούσε να δουλευτεί περισσότερο έτσι ώστε να επέλθει η ισορροπία και η κάθαρση μετά την αποτρόπαια πράξη.

«Ιουδήθ- Αποχωρισμός απ’ το σώμα» του Howard Barker

Γκαλερί Skouze3

Σκηνοθεσία: Χρύσα Καψούλη

Δραματουργική Επεξεργασία:  Χρύσα Καψούλη, Αλέξανδρος Μιστριώτης

Εγκατάσταση:  Αντώνης Βολανάκης, Αλέξανδρος Μιστριώτης

Κοστούμια: Αντώνης Βολανάκης

Θεατρολόγος – Βοηθός Σκηνοθέτη: Μελίνα Μαρκάκη

Διεύθυνση Παραγωγής: Γιάννης Γκουντάρας

Εκτέλεση Παραγωγής: Αριστοτέλης Σομπότης

Παραγωγή:  DameBlanche

Ερμηνευτές:

Υπηρέτρια: Michele Valley

Ολοφέρνης: Απόστολος Φράγκος

Ιουδίθ: Χρύσα Καψούλη

Advertisements

2 Responses to “«Ιουδήθ- Αποχωρισμός απ’ το σώμα» στη Γκαλερί Skouze3”


  1. 1 Maria Ιανουαρίου 6, 2010 στο 12:17 μμ

    Κατ’αρχάς θα ήθελα να σου ευχηθώ μια καλή χρονιά και καλό γράψιμο.
    Δεν ανήκω στους εραστές του θεάτρου, είμαι πιστή στην τέχνη του κινηματογράφου. Επειδή όμως κάθε τέχνη με κάνει να ζηλεύω για τα ταλέντα που μου λείπουν πρέπει να παραδεχτώ πως ο ηθοποιός βρίσκει τον καλό του εαυτό μόνο στο σανίδι. Συγχαρητήρια για τον τρόπο που γράφεις, δείχνεις άνθρωπος με γνώση και αισθητική(σπάνιοι συνδυασμοί).
    Εχω ν’αφήσω ένα σχόλιο για μία παράσταση που παρακολούθησα προσφάτως παρά την θέλησή μου -γιατί το συγκεκριμένο είδος δεν με συγκινεί- συνοδεύοντας την μητέρα μου.
    Θέλω να γράψεις κάτι που θα αποτρέψει τον κόσμο να δώσει τα ωραία του λεφτά για να παρακολουθήσει σκουπίδια.
    ¨Θέλει η Ελλάδα να κρυφτεί» και μακάρι να κρυβόταν και να έφτανε ποτέ στις θεατρικές σκηνές.
    Ο Αθερίδης, ιδιαίτερα υπερεκτιμημένος ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας, στην πιο άσχημη στιγμή του. Η Χρυσούλα Διαβάτη, μια ηθοποιός που σίγουρα είχε κάποτε κάποιες καλές στιγμές, μου προκάλεσε απλά θλίψη, σαν εκείνες τις γριές πόρνες που συνεχίζουν να βάφονται προσδοκώντας πως κάποιος πελάτης-που δεν έχει πολλά χρήματα-θα πλαγιάσει μαζί της για μερικά ευρώ. Ο Γιώργος Μαρίνος, σπουδαίος διασκεδαστής στα νιάτα του, θα έπρεπε να κάθεται πια στο σπίτι του, δεν του αξίζει να θυμόμαστε αυτή την εικόνα του.
    Πληρώσαμε 40ευρώ το άτομο για μια αθλιότητα,ένα μεγάλο τίποτα, μια ύβρι της νοημοσύνης μας και της αισθητικής μας. Ελπίζω κι εύχομαι να κατέβει γρήγορα αυτή η παράσταση,θα τρίζουν τα κόκκαλα της Βουγιουκλάκη,που στο θέατρο που φέρνει τ’ονομά της παίζονται τέτοια βδελήγματα-ακόμη κι αν δεν είμουν θαυμάστριά της τουλάχιστον όταν ανέβαζε παραστάσεις σεβόταν τους θεατές της.
    Θα επανέλθω σύντομα.

  2. 2 Αλεξία Τζαμικόσογλου Φεβρουαρίου 4, 2010 στο 4:03 μμ

    @Maria,
    Καταρχήν – αν και καθυστερημένα- σου απαντώ!
    Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια κι ελπίζω -αν και δεν ανήκεις στους εραστές του θεάτρου όπως λες- να βρίσκεις έργα και παραστάσεις που να σου αρέσουν.
    Λυπάμαι γι’ αυτό που είδες και με αφορμή τα όσα γράφεις σκέφτομαι πόσες φορές τα τελευταία χρόνια το θέατρο έχει σποκτήσει παραστάσεις τηλεοπτικού επιπέδου. Κάποιοι ηθοποιοί είναι επιρρεπείς στο να πέσουν στην παγίδα, λόγω του τεράστιου ανταγωνισμού, σε επίπεδο οικονομικής κι επαγγελματικής ανασφάλειας είτε και λόγω ματαιοδοξίας.
    Ευτυχώς, υπάρχει κι η μειονότητα που αντιστέκεται κι αυτό αφορά τόσο ηθοποιούς όσο και θεατές.
    Δεν θα μπορούσα ποτέ να γράψω κάτι που να αποτρέπει ή να προσελκύει κάποιον σε μια παράσταση. Γράφω ενυπόγραφα τη γνώμη μου για ό, τι βλέπω και το αφήνω ελεύθερο στην κρίση αυτών που διαβάζουν τις γραμμές και πίσω απ’ τις γραμμές.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 195,833 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: