«Μαρά / Σαντ» στο Εθνικό θέατρο (Νέα Σκηνή)

Το έργο

Η βασική ιστορία  σ’ αυτό το πολιτικό έργο  («Η δολοφονία του Μαρά»)του 1963 είναι η δολοφονία του επαναστάτη Jean Paul Marat από την Charlotte Corday το 1793.

Η πρωτοτυπία του Πέτερ Βάις βρίσκεται στο ότι δημιουργεί θέατρο εν θεάτρω. Αφηγείται το χρονικό της δολοφονίας μέσα από μια θεατρική παράσταση που γράφτηκε δήθεν απ’ τον Μαρκήσιο ντε Σαντ και παρασταίνεται απ’ τους τροφίμους του Ασύλου Φρενοβλαβών του Charenton.

Ο άρρωστος που υποδύεται τον Μαρά είναι ένας παρανοϊκός που του κάνουν υδροθεραπεία, η Κορνταί είναι καταθλιπτική και πάσχει από υπνηλία, ο ίδιος ο Σαντ είναι κλεισμένος στο Charenton για ερωτικές καταχρήσεις, ο Ντυπερρέ είναι ερωτομανής, ο Ρου είναι μανιακός.

Η «προσθήκη» Μαρά στην αναπαράσταση της δολοφονίας του Σαντ δεν είναι προϊόν έμπνευσης του Βάις ως προς το γενικό της τουλάχιστον πλαίσιο. Είναι γνωστό ότι ο Μαρκήσιος έμεινε κλεισμένος στο Charenton τα τελευταία 11 χρόνια της ζωής του κι εκεί οργάνωνε σκανδαλιστικές παραστάσεις με τους υπόλοιπους τροφίμους. Αυτό ωστόσο που είναι επινόηση του Βάις και που αποτελεί και το σημείο κλειδί για την ανάγνωση και κατανόηση του έργου είναι ο φιλοσοφικός διάλογος ανάμεσα στον Μαρά και τον Σαντ. Ιστορικά, αξίζει ν’ αναφερθεί ότι η μόνη στιγμή συνάντησης των δύο αντρών ήταν η εκφώνηση του επικήδειου του Μαρά απ’ τον Σαντ κι αυτό προκειμένου να πάρει ο Μαρκήσιος πιστοποιητικό καλής διαγωγής και ν’ αποφύγει τη γκιλοτίνα.

Στον διάλογο που στήνει ο Βάις στον απόηχο της γαλλικής επανάστασης 19 χρόνια μετά (υποτίθεται ότι το έργο παρασταίνεται στο cheranton το 1808), έρχονται σε αντίθεση η προάσπιση του γενικού καλού με την υπεράσπιση της ατομικής ελευθερίας. Απ’ τη μια μεριά ο Μαρά κι η γαλλική επανάσταση που έμελλε ν’ αλλάξει τον κόσμο. Απ’ την άλλη, ο Σαντ που μάχεται για μια ατομική ελευθερία απόλυτα συνυφασμένη με σεξουαλική ελευθερία κι έκφραση. Ο Μαρά κι ο Σαντ συγκρούονται γιατί ο ένας προτάσσει το γενικό συμφέρον κι ο άλλος το ατομικό. Κι οι δυο στοχεύουν στην ελευθερία, αλλά μέσα από άλλη διαδρομή.

Η παράσταση

Η παράσταση της Έφης Θεοδώρου κινήθηκε σε λάθος άξονα. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη Γαλλική επανάσταση, τη διακήρυξη της οποίας ακούγαμε συνέχεια στο video που έπαιζε πριν την παράσταση κι έχασε τον προσανατολισμό της ο οποίος θα έπρεπε να υπαγορεύεται απ’ τις ιδεολογικές αντιθέσεις των δύο ανδρών. Επιπλέον, ήταν μια παράσταση φορτωμένη. Μουσικοί επί σκηνής, τραγούδια, ένα video που έπαιζε συνέχεια, παράλληλη δράση στη σκηνή, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συγκεντρωθεί ο θεατής στο βασικό στοιχείου του έργου και να αρκεστεί μόνο στο να επικοινωνήσει τελικά με το πολύ προφανές της αναπαράστασης μιας δολοφονίας.

Οι ηθοποιοί προσπάθησαν να ισορροπήσουν σ’ αυτόν τον σκηνοθετικό άξονα και λίγο ως πολύ κατάφεραν να αποδώσουν τουλάχιστον αυτό το έντονα μπρεχτικό στοιχείο του έργου που υπάρχει σαν ύφος τόσο στη γραφή όσο  και στην παράσταση.

Καλή η Κόρα Καρβούνη που ήταν όμως λιγότερο «μπρεχτική» κι αποστασιοποιημένη απ’ όλους τους υπόλοιπους, εντελώς μέσα στο ύφος της παράστασης ο Θέμης Πάνου και οι τραγουδιστές-μουσικοί.

Πολύ εξωτερικός ο Μηνάς Χατζησσάβας χωρίς να  προσθέσει  τίποτα στην προσωπικότητα του ντε Σαντ.

Η μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη (η μετάφραση χρονολογείται ήδη απ’ το 1965 και νομίζω ότι έκτοτε το έργο δεν έχει μεταφραστεί ξανά) ανήκει στα συν της παράστασης, ενώ η μουσική και τα τραγούδια είχαν έντονα αφυπνιστικό χαρακτήρα κατά το ζητούμενο.

Συμπερασματικά, η παράσταση μου έδωσε την εντύπωση ότι ετοιμάστηκε βιαστικά και δεν είχε σαφή στόχο.

«Μαρά / Σαντ» του Πέτερ Βάις

Εθνικό θέατρο (κτήριο Τσίλλερ- Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»

Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης

Σκηνοθεσία: Έφη Θεοδώρου

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Νίκος Πλάτανος

Βίντεο: Εύα Στεφανή

Κίνηση: Αμάλια Μπένετ

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Δραματουργική συνεργασία: Έλενα Καρακούλη

Βοηθός σκηνοθέτη: Ασπασία – Μαρία Αλεξίου

Βοηθός φωτιστή: Εβίνα Βασιλακοπούλου

Διανομή:

Μαρκήσιος ντε Σαντ: Μηνάς Χατζησσάβας

Ζαν – Πωλ Μαρά: Κώστας Βασαρδάνης

Σαρλότ Κορνταί: Κόρα Καρβούνη

Σιμόνη Εβράρ: Έλενα Τοπαλίδου

Ντυπερρέ: Δημήτρης Πασσάς

Ζακ Ρου: Πρόδρομος Τσινικόρης

Τελάλης: Μάκης Παπαδημητρίου

Κουλμιέ: Θέμης Πάνου

Τραγουδιστές – Μουσικοί: Μιχάλης Αφολαγιάν, Ηλίας Κουνέλας, Παναγιώτης Λάρκου, Νίκος Πλάτανος, Γιώργος Τζαβάρας, Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Advertisements

0 Responses to “«Μαρά / Σαντ» στο Εθνικό θέατρο (Νέα Σκηνή)”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 197,093 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: