«Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά» στο θέατρο «Δημήτρης Χορν»

   

Αν το ελληνικό θέατρο δεν βγαίνει έξω απ’ τα σύνορα του, δεν είναι μόνο λόγω γλώσσας. Το ελληνικό θεατρικό έργο στην πλειονότητα του έχει δυσκολίες να επιβιώσει στο εξωτερικό λόγω της προσκόλλησης του στην ελληνική πραγματικότητα και ιδιοσυγκρασία.

Παρακολουθώ εδώ και κάποια χρόνια τη δουλειά του Βασίλη Κατσικονούρη (σ.σ δεν έχω δει τους «Αγνοούμενους») που απ’ το πρώτο του και βραβευμένο «Εντελώς αναξιοπρεπές» (θέατρο Στοά, 2004),  συνεχίζει να δίνει αξιόλογα και όχι πρόχειρα δείγματα γραφής στο ελληνικό θέατρο. Τα έργα που ακολούθησαν, «Καλιφόρνια ντρίμιν», «Το Γάλα» και τώρα το «Μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά», αποτελούν αποδείξεις ότι οι θίασοι καλά κάνουν κι επιλέγουν τα έργα του και το κοινό ανταποκρίνεται.

Αυτό που παρατηρώ όμως είναι ότι αν και σοφά παραγωγικός ο Κατσικονούρης (το σοφά με την έννοια του ότι δεν παράγει συνέχεια σε βάρος της ποιότητας), δεν προτείνει κάτι καινούργιο. Δεν γράφει αβασάνιστα, ούτε με τηλεοπτικούς κώδικες προκειμένου να γίνει αρεστός, ωστόσο δεν βλέπω κάτι φρέσκο σαν ύφος κι αναρωτιέμαι σε τι μπορεί δραματουργικά να διαφοροποιείται απ’ το θέατρο της γενιάς της μεταπολίτευσης.

Εξηγούμαι: Ο Κατσικονούρης είναι σήμερα πενήντα χρονών. Ούτε πολύ νέος για να δοκιμάσει ενδεχομένως πιο μοντέρνα στυλ γραφής, ούτε όμως τόσο μεγάλος για να αναπαράγει δραματουργικά παλιότερα μοντέλα. Και η ευκολότερη λύση είναι συνήθως η πεπατημένη…

Στο «Μπουφάν της Χάρλεϊ» μια μητέρα πάει και στέκεται δίπλα στον εύζωνα γιο της που φρουρεί το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη. Κάθεται στο σκαμνάκι της και ξεκινά έναν μονόλογο χωρίς διακοπές και απαντήσεις αφού ο γιος λόγω της θέσης του παραμένει ακίνητος και δεν μπορεί να σηκωθεί και να φύγει όπως έκανε κάθε φορά προ στρατιωτικής θητείας. Αναμφίβολα το εύρημα έχει ενδιαφέρον. Εμπλουτίζεται δε και με μια δραματική ανατροπή που είναι εξόχως συγκινητική τόσο σαν σύλληψη όσο και σαν αποτέλεσμα. Ωστόσο, υπάρχουν δραματουργικές ασυνέπειες και όλες οι αναφορές αφορούν κυρίως σε παλιότερη γενιά (την εποχή που ο συγγραφέας ήταν είκοσι χρονών εν προκειμένω) και δεν θα είχα καμία αντίρρηση αν ο γιος του έργου δεν ήταν τόσο νεαρής ηλικίας και μάλιστα στη σημερινή εποχή.  Αν σκεφτούμε ρεαλιστικά, ο γιος είναι γύρω στα είκοσι κι η μάνα του γύρω στα σαράντα όπως αποκαλύπτεται απ’ τα συμφραζόμενα. (παντρεύτηκε νέα έναν πολύ μεγαλύτερο της για να ξεφύγει απ’ το περιβάλλον του χωριού και τη μιζέρια της ενασχόλησης με τα καπνά…).

Οι συγκρούσεις του με το οικογενειακό περιβάλλον, παραπέμπουν περισσότερο σε μια γενιά πριν απ’ αυτή των σημερινών εικοσάρηδων. Επίσης, μια μητέρα αυτής της ηλικίας αποκλείεται στα νιάτα της να είχε ίνδαλμα τον Τζέημς Ντιν!

Η Άννα Παναγιωτοπούλου είχε έναν αβανταδόρικο μονόλογο να υπηρετήσει. Δύσκολα ξέφυγε όμως απ’ τη μανιέρα στην οποία την έχουμε συνηθίσει. Η σκηνοθετική ματιά του Πέτρου Ζούλια κατάφερε να ισορροπήσει σωστά την κωμική με τη δραματική υπόσταση της ιστορίας.

Η τελική αποτίμηση της παράστασης όμως είχε την αίσθηση του ανολοκλήρωτου.

Τέλος, δεν μπορώ να μην επισημάνω την πολύ μικρή διάρκεια του έργου (60 λεπτά αναφέρονταν αλλά στην ουσία ήταν γύρω στα 45) που με κάνει ν’ αναρωτιέμαι για το αν το κοινό σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας μπορεί και θέλει να πληρώνει ένα κανονικό εισιτήριο για λιγότερο από μία ώρα παράστασης.

Θέατρο «Δημήτρης Χορν»

«Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά» –  Μονόλογος του Βασίλη Κατσικονούρη
Σκηνοθεσία: Π. Ζούλιας
Ερμηνεύει: Αν. Παναγιωτοπούλου.                                         

Advertisements

0 Responses to “«Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά» στο θέατρο «Δημήτρης Χορν»”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,279 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: