«Pornographie» – La Colline – Théâtre National

Το «Pornographie» δεν έχει καμία σχέση σαν περιεχόμενο με ό, τι δηλώνει τ’ όνομά του. Γράφτηκε κατά τα λεγόμενα του συγγραφέα Simon Stephens κατά παραγγελία του  Deutsches Schauspielhaus του Αμβούργου και ειδικότερα του σκηνοθέτη Sebastian Nubling που έψαχνε ένα κείμενο στο οποίο να μπορεί να παρέμβει ακόμα και στην ίδια του τη δομή. Έτσι, οι σκηνές του έργου μπορούν να παίζονται με οποιαδήποτε σειρά και με οποιονδήποτε αριθμό ηθοποιών.

Το έργο γράφτηκε τον Οκτώβρη του 2005, τρεις μόλις μήνες μετά την τρομοκρατική επίθεση της 7ης Ιουλίου στα μέσα συγκοινωνία του Λονδίνου. Ωστόσο, το θέμα του δεν είναι καθόλου η τρομοκρατία αυτή καθαυτή. 7 σκηνές διαδέχονται η μία την άλλη με διαφορετικό κάθε φορά θέμα, αλλά με κεντρικό άξονα τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο Stephens δηλώνει ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να γράψει ένα έργο για τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην πόλη που αγαπά κι έχει επιλέξει να ζει με την οικογένεια του, αφού δεν θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα που γεννάει ένα τέτοιο γεγονός, ούτε όμως και να το αντιμετωπίσει με ειρωνεία γράφοντας ένα έργο γι’ αυτό.

«Το έργο μου»,  λέει «είναι προϊόν μυθοπλασίας». «Η πρόθεση μου ήταν ν’ ανατρέξω στη μυθοπλασία δοκιμάζοντας έτσι να εξανθρωπίσω τους κατοίκους της πόλης. Στα μάτια μου το έργο δεν μιλάει για τρομοκρατία, αλλά για ανθρώπινα όντα».

7 σκηνές λοιπόν όπου η τρομοκρατία είναι το γενικό πλαίσιο, ο καμβάς θα λέγαμε και που πάνω του εναλάσσονται θέματα επαγγελματικής κατασκοπείας, επιθετικότητας, ταξιδιών, καθημερινότητας, μικρές παρανομίες κι απογοητεύσεις.

Το σκηνικό είναι διάφανο. Δωμάτια ενός σπιτιού σε οριζόντια διάταξη και τζάμι μπροστά και κατά μήκος. Έτσι, τίποτα δεν μένει κρυφό κι ο θεατής παρακολουθεί τους ηθοποιούς είτε παίζουν τη σκηνή τους, είτε είναι πίσω, σ’ ένα απ’ αυτά τα δωμάτια, σαν να ήταν στα καμαρίνια τους.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση του Petit Théâtre de la Colline. Πολύ δυνατές ερμηνείες απ’ όλους τους ηθοποιούς. Λιτότητα εκφραστικών μέσων, προσεγμένη κίνηση κι ένα εντυπωσιακό φινάλε που εξισορρόπησε ό, τι είχε μέχρι εκείνη τη στιγμή «ειπωθεί» επί σκηνής.

 

Τέλος, σε ό, τι αφορά στην επιλογή του τίτλου, ο συγγραφέας έχει απαντήσει σε σχετική ερώτηση, λέγοντας πώς καταρχήν τρέφει μεγάλη εκτίμηση στην πορνογραφία σαν μορφή τέχνης. Έπειτα, θεωρεί ότι «σ’ έναν κόσμο σαν τον δικό μας, με μεγάλη αύξηση πληθυσμού και μάζες στους δρόμους, δεν μπορεί κανείς να επιβιώσει άνετα αν δεν θεωρήσει αυτούς που τον περιβάλλουν σαν αντικείμενα. Αυτό είναι περισσότερο εμφανές στα μέσα συγκοινωνίας κι αυτή η αντικειμενοποίηση χαρακτηρίζει το ουσιαστικό της αστικής καθημερινής μας εμπειρίας. Υπάρχει πίσω απ’ όλες τις μικρές παρανομίες που παρασταίνονται στο έργο. Είναι ικανή να εξηγήσει γιατί θα μπορούσε κάποιος να βάλει μια βόμβα στο μετρό. Για να μπορέσει κάποιος να σκοτώσει με τέτοιο τρόπο, πρέπει ν’ αποστασιοποιηθεί τόσο πολύ συναισθηματικά και να γίνει αυτό, πρέπει να του έχει γεννηθεί η ανάγκη να βλέπει τους άλλους σαν αντικείμενα. Αυτή η διαδικασία αντικειμενοποίησης», λέει ο Simon Stephens «θεωρώ ότι έχει την ίδια σειρά και λογική με την παραγωγή και την κατανάλωση της προρνογραφίας».

«Pornographie» de Simon Stephens

mise en scène: Laurent Gutmann

avec

Arnaud Churin, Maryline Cuney, Reina Kakudate, Yvonne Leibrock, Pauline Lorillard, Serge Maggiani, Lucas Partensky, Jean-Benoit Souilh

Advertisements

0 Responses to “«Pornographie» – La Colline – Théâtre National”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,279 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: