«Ιχνευτές» στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Προς το τέλος  του 6ου αι. π.Χ, ο κάθε ποιητής που συμμετείχε στον τραγικό αγώνα, έπρεπε να συμπληρώσει τις τρεις τραγωδίες του μ’ έναν εύθυμο επίλογο, το σατυρικό δράμα ή σάτυροι. Το είδος αυτό, δανείστηκε το όνομά του από τον χορό που αποτελείτο από σατύρους. Ενώ στην περίπτωση της τραγωδίας και της κωμωδίας έχουμε έναν αντιπροσωπευτικό αριθμό έργων, από τα περίπου 300 σατυρικά δράματα που παρουσιάστηκαν στα Μεγάλα ή εν άστει Διονύσια τον 5ο αι. π.Χ , σώθηκε μόνο ένα ακέραιο, ο «Κύκλωπας» του Ευριπίδη, καθώς κι ένας ικανός αριθμός αποσπασμάτων από άλλα σατυρικά έργα. Συνολικά, γνωρίζουμε το συγγραφέα, τον τίτλο και αποσπάσματα από 75 περίπου σατυρικά δράματα. Επιπλέον, έχουμε και διάφορες διασκορπισμένες μαρτυρίες σχετικά με την καταγωγή και εξέλιξη του σατυρικού δράματος καθώς επίσης και μαρτυρίες για τη σκηνή, τα προσωπεία, τα κοστούμια, τους χορούς, τη μουσική και γενικότερα την ύπαρξη και τη λειτουργία του είδους.

Το σωζόμενο τμήμα των «Ιχνευτών» μπορεί να θεωρηθεί ειδικά ως προς τη χρήση του χορού, αντιπροσωπευτικό της τεχνικής και της χαμένης συνέχειας. Εκτός του ότι μας προσφέρει το πρώτο υπολογίσιμο δείγμα σατυρικού δράματος του Σοφοκλή, διεκδικεί ακόμα ένα πρωτείο: ότι μας αποκαλύπτει το πρώτο έργο του ποιητή στο οποίο ο χορός δεν είναι ούτε ιδανικός θεατής, ούτε ευαίσθητος δέκτης, αλλά πρωταγωνιστεί.

Ο πάπυρος των «Ιχνευτών» διασώζει το πρώτο τμήμα του έργου, ίσως μάλιστα απ’ τον πρώτο στίχο και πέρα.

Το έργο αρχίζει με την είσοδο του Απόλλωνα στο ναό και την επικήρυξη εναντίον εκείνου που τόλμησε να κλέψει τα ζώα του. Ο θεός μανιασμένος, αρχίζει ένα περίεργο κυνήγι. Φτάνει στην Κυλλήνη προκειμένου να ζητήσει τη βοήθεια των γύρω ανθρώπων. Η επικήρυξη του δράστη συνοδεύεται μάλιστα με μια υπόσχεση αμοιβής, που δελεάζει τον γερο-Σιληνό αφού προκειμένου να επωφεληθεί, φέρνει στη σκηνή και τους σάτυρους  γιους του, μεταμφιεσμένους σε λαγωνικά, έτοιμους για την  ανίχνευση.

Δεδομένου ότι το υλικό που μας προσφέρεται για τη μελέτη του σατυρικού δράματος είναι εξαιρετικά μικρό σε ποσότητα, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τα προβλήματα που προκύπτουν στην προσπάθεια βαθύτερης μελέτης του είδους αυτού, φαντάζουν μεγάλα και κάποτε δυσεπίλυτα. Επομένως, τόσο η διασκευή του Γιάγκου Ανδρεάδη, όσο και η σκηνοθετική προσέγγιση του Δήμου Αβδελιώδη κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες, έχει ειδικό ενδιαφέρον για τον μελετητή του θεάτρου, αλλά και για το κοινό εκείνο που θέλει να δει κάτι εντελώς διαφορετικό.

Δεν ξέρω πόσο μεγάλο μέρος του κοινού τελικά ικανοποιήθηκε αντιλαμβανόμενη τη δυσκολία που έχει σήμερα ο μέσος θεατής να επικοινωνήσει μ’ ένα άγνωστο θεατρικό είδος. Είναι π.χ πολύ πιο εύκολο να προσεγγίσει κανείς το σατυρικό δράμα αντλώντας απ’ την  κωμική παράδοση κι όχι απ’ την τραγική- τουλάχιστον ως προς το εξωτερικό περίγραμμα- και πάλι όμως κάτι θα έχει χαθεί στην πορεία (στην παράσταση δηλαδή), αφού δεν μας είναι καθόλου οικείο το συγκεκριμένο δραματικό είδος.

Παρόλα αυτά, η προσπάθεια του Αβδελιώδη υπήρξε φιλότιμη, συνεπής και με σεβασμό στη δραματική παράδοση. Οι μουσικοί του με τις πρωτότυπες ενορχηστρώσεις ήταν μια σημαντική συμβολή, ενώ οι ηθοποιοί που συμμετείχαν είχαν κέφι και ζωντάνια ντύνοντας ευχάριστα την παράσταση.

«Ιχνευτές» του Σοφοκλή

Παλαιό Ελαιουργείο  Ελευσίνας (7/9/2011)

Μετάφραση-Διασκευή: Γιάγκος Ανδρεάδης

Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Δήμος Αβδελιώδης

Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης

Μουσική Διδασκαλία: Ξενοφών Συμβουλίδης

Κοστούμια: Μαρία Γεράρδη-Πασσαλή

Διανομή:

Απόλλων: Ανδρέας Καρακότας

Σιληνός: Βασίλης Σπυρόπουλος

Ερμής (διπλή διανομή): Τάνια Παλαιολόγου/ Άρτεμις Ματαφιά

Κυλλήνη: Ρένα Κυπριώτη

Χρόνος: Γιάννης Αβδελιώδης

Χορός Σατύρων: Αλεξοπούλου Καλλιόπη/Τάνια Παλαιολόγου (διπλή διανομή), Δελλαπόρτα Σοφία, Κλούβα Χρύσα, Νικηφόρου Ευαγγελία, Νικόπουλος Γιώργος, Κατερίνα Παπαγεωργίου, Δανάη Ρούσσου, Γιώργος Φλωράτος, Κωνσταντίνα Χαϊδεμενοπούλου, Στέλλα Χριστοδουλοπούλου.

Παίζουν κι ενορχηστρώνουν οι μουσικοί:

Αβδελιώδης Αλέξανδρος – πιάνο
Αβδελιώδης Γιάννης – κρουστά, μεταλλόφωνο,
Νικηφόρου Ευαγγελία -φλογέρα
Νικόπουλος Γιώργος- φλογέρα

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παράσταση γεννήθηκε στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου με θέμα “θεατρικές παραδόσεις της Μεσογείου: το σατυρικό δράμα” που διοργάνωσε τον Ιούνιο του 2010 στην Αθήνα το Κέντρο κλασσικού δράματος και θεάματος του Παντείου Πανεπιστημίου, με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου της Σορβώνης, της Βασιλικής Ακαδημίας θεάτρου του Λονδίνου, του Piccolo Teatro από το Μιλάνο. 

Advertisements

2 Responses to “«Ιχνευτές» στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας”


  1. 1 renata Σεπτεμβρίου 12, 2011 στο 4:04 μμ

    Συμφωνώ με την τελευταία παράγραφο 😉


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,271 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: