«Ερωφίλη» στο Εθνικό θέατρο (Αίθουσα Εκδηλώσεων)

Η τραγωδία της «Ερωφίλης» ορίζεται ουσιαστικά από μια αντίθεση. Απ’ τη μια, συναντούμε  εδώ χαρακτηριστικά  μεσαιωνικού τύπου που  ορίζουν την ανθρώπινη ζωή  μ’ έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο (ενδεικτικός ο πρόλογος  του Χάρου για την ματαιότητα των ανθρώπινων μπροστά στο αμετάκλητο του  θανάτου). Απ’ την άλλη  έχουμε τον έρωτα των δυο νέων κόντρα σε κάθε εμπόδιο (ταξικό ή άλλο) που ουσιαστικά  φέρει έναν αέρα αναγέννησης κόντρα στη μεσαιωνική ηθική.

Η Ερωφίλη, κόρη του βασιλιά Φιλόγονου ερωτεύεται τον Πανάρετο γιο βασιλιά μιας άλλης χώρας που έχει βρει καταφύγιο  από παιδί στην αυλή του πατέρα της προκειμένου να γλυτώσει απ’ όσους επιβουλεύονται τον θρόνο του. Οι δυο νέοι έχουν μεγαλώσει μαζί κι ο έρωτας τους είναι το επιστέγασμα αυτής της παλιά φιλίας και οικειότητας. Ο βασιλιάς εναντιώνεται στον έρωτα τους αφού θεωρεί τον Πανάρετο κατώτερο κι εξαντλεί όλη του τη σκληρότητα σκοτώνοντας τον και προσφέροντας το διαμελισμένο κορμί του στην Ερωφίλη ως δώρο γάμου.

Απ’ τα σημαντικότερα έργα της Κρητικής περιόδου, η «Ερωφίλη» γράφτηκε απ’ τον Γεώργιο Χορτάτση προς το τέλος του 16ου αιώνα  (περ. 1595). Διαβάζοντας το έργο, συνειδητοποιούμε την πνευματική καλλιέργεια του συγγραφέα σε άμεση συνάρτηση με την ακμή της Ενετοκρατούμενης Κρήτης που περιλαμβάνει λογίους, Ακαδημίες αλλά και πνευματικές συγγένειες και δάνεια. Δεν είναι άνευ σημασίας το ότι οι μελετητές εντοπίζουν στην υπόθεση της παλιότερες ιταλικές τραγωδίες που το πέρασμα του χρόνου δεν στάθηκε τόσο ευνοϊκό απέναντι τους.

Ο Χορτάτσης  γράφει  σε ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο, ενώ τα χορικά τα διατηρεί σε ενδεκασύλλαβο και διαιρεί το έργο σε πέντε πράξεις με χορικά στο τέλος της κάθε πράξης και ιντερμέδια ανάμεσα στις πράξεις προς αποφόρτιση των θεατών από την εξέλιξη της πλοκής (τα ιντερμέδια είναι αυτόνομα μουσικοχορευτικά επεισόδια).

Ο Δήμος Αβδελιώδης επιχείρησε να προσεγγίσει την Ερωφίλη ερευνητικά κι ουσιαστικά δεν παρέδωσε μια ολοκληρωμένη παράσταση, αλλά μια σκηνική μελέτη όπως άλλωστε στόχευε. Ακόμα όμως και κάτω απ’ αυτό το πρίσμα, η πρόταση του ήταν αδύναμη. Η «Ερωφίλη» είναι μια σκληρή τραγωδία απ’ τη φύση της∙ η ίδια η εξέλιξη της υπόθεσης το μαρτυρά τόσο που δεν χρειάζεται να οπλίζονται οι ηθοποιοί με περισσότερη σκληράδα γιατί αυτό οδηγεί σ’ ένα γκροτέσκο αποτέλεσμα. Οι μισές μάσκες δεν εξυπηρέτησαν σε τίποτα, αντίθετα είναι ένα σκηνικό στοιχείο που έχει πολλάκις χρησιμοποιηθεί και θεωρείται πλέον παρωχημένο.

Το καταπληκτικό όνειρο της Ερωφίλης, αυτό που προοιωνίζει τα όσα δεινά θα επακολουθήσουν δεν είχε τον παραμικρό λυρισμό κι έτσι χάθηκε αυτή η αντίφαση ανάμεσα στο αθώο που γίνεται βορρά στο αρπακτικό με τους συνεπακόλουθους συμβολισμούς.

Στην προσπάθεια του ν’ αποτινάξει τη δύναμη του δεκαπεντασύλλαβου (sic) έτσι ώστε να εστιάσει στο νόημα, ο κατά τ’ άλλα αξιόλογος Αβδελιώδης,  έκανε τους ηθοποιούς να εκφέρουν έναν λόγο που ακούστηκε ψεύτικος και «υπονόμευε» το πρωτότυπο κείμενο αντί να το αναδεικνύει.

Έργα γραμμένα σε διάλεκτο έχουν εκ των πραγμάτων δυσκολία στην παράσταση τους τόσο από την πλευρά των ηθοποιών που εκφέρουν το κείμενο όσο και σε επίπεδο κατανόησης απ’ τον θεατή. Ο βαθύτερος στόχος είναι να γίνει κατανοητό το κείμενο και να προκύψει η συγκίνηση χωρίς αυτό να αλλοιώνεται απ’ τον ρυθμό που εξωτερικά υπαγορεύει το μέτρο. Το πείραμα του Αβδελιώδη εδώ, απέτυχε.

«Ερωφίλη» του Γεωργίου Χορτάτση 

Κτίριο Τσίλερ – αίθουσα εκδηλώσεων

Διαμόρφωση κειμένου, Σκηνοθεσία, Φωτισμοί: Δήμος Αβδελιώδης

Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης

Μάσκες: Μαρία Πασσαλή

Διδασκαλία λόγου και κίνησης: Δήμος Αβδελιώδης

Βοηθός σκηνοθέτη: Ρένα Κυπριώτη

Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά

Διανομή:

Χορός: Γρηγόρης Γαλάτης, Βασίλης Καραμπούλας, Δάφνη Μαρκάκη, Έλενα Μαρσίδου, Ιωάννα Παππά, Άγγελος Τριανταφύλλου.

Χάρος, Βασιλιάς: Βασίλης Καραμπούλας

Πανάρετος, Μαντατοφόρος: Γρηγόρης Γαλάτης

Καρπόφορος, Ασκιά: Άγγελος Τριανταφύλλου

Σύμβουλος, Νένα (2η Πράξη):  Δάφνη Μαρκάκη

Ερωφίλη (2η, 4η, 5η Πράξη): Ιωάννα Παππά

Ερωφίλη(3η Πράξη), Κορυφαία: Αμαλία Τσεκούρα

Νένα (4η, 5η Πράξη): Έλενα Μαρσίδου

Μουσικοί:
Πιάνο: Άγγελος Τριανταφύλλου, Αλέξανδρος Αβδελιώδης

Κοντραμπάσο: Γιάννης Πλαγιανάκος

Advertisements

0 Responses to “«Ερωφίλη» στο Εθνικό θέατρο (Αίθουσα Εκδηλώσεων)”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,279 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: