«Αρχιμάστορας Σόλνες» στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου

Βασικό θέμα του «Αρχιμάστορα Σόλνες» που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα τελευταία έργα του Ίψεν, αυτό της ύπαρξης. Ο συγγραφέας  βαδίζοντας προς το τέλος της καριέρας αλλά και της  ζωής του, ταυτίζεται με τον κεντρικό ήρωα του έργου του κι επιχειρεί μια διαδρομή, έναν απολογισμό της δημιουργικής περιόδου του, των διαπροσωπικών του σχέσεων, των φόβων και των παθών του.

Όπως κι άλλα έργα του συγγραφέα, έτσι κι αυτό αντλεί από κάποια  προσωπική ιστορία. Λίγο μετά τα 60 του χρόνια, ο Ίψεν γνώρισε μια 18χρονη κοπέλα που χαρακτήρισε ως μαγιάτικο ήλιο στον Σεπτέμβρη της ζωή του. Δεν γνωρίζουμε κατά πόσο τον επηρέασε αυτή η γνωριμία (σχέση;), αν και πόσο του τόνωσε τον εγωισμό και τη φιλαρέσκεια όπως συμβαίνει συνήθως στις σχέσεις ανάμεσα σε νέες γυναίκες και ώριμους άνδρες.  Ωστόσο, στον «Αρχιμάστορα Σόλνες», η επίδραση που ασκεί η νεαρή Χίλντε στον ήρωα, είναι καταλυτική. Η Χίλντε εισβάλλει ορμητικά στην μέχρι εκείνη τη στιγμή πληκτική ζωή του και λειτουργεί σαν μια μικρή φωνούλα που θέλει να κινητοποιήσει κοιμισμένες δυνάμεις. Ο σοφός λαός συχνά λέει « το μεν πνεύμα πρόθυμο, η δε σαρξ ασθενεί. Η Χίλντε έρχεται να βάλει ξανά φωτιά (sic)  στον παραιτημένο Σόλνες.

Αυτό που οφείλω να αναγνωρίσω στον Χουβαρδά, είναι η μη απαξίωση των μεγάλων, κλασικών έργων μέσα από μια νέα οπτική.  Δεν φοβάται τα μεγάλα κείμενα κι ευτυχώς δεν τα προσβάλει. Θα μπορούσα πολύ πρόχειρα να αναφέρω  δύο σκηνοθετικές σχολές κάτω απ’ αυτό το πρίσμα: αυτές που είναι προσκολλημένες στους κλασικούς χωρίς να τολμάνε να προσθέτουν πιο μοντέρνες πινελιές σύμφωνα με το πνεύμα της κάθε εποχής κι αυτοί που είτε δεν τους ανεβάζουν ποτέ ή κι όταν ακόμα το κάνουν, τους αλλάζουν εντελώς τον προσανατολισμό έτσι ώστε το μοναδικό που τα θυμίζει να είναι απλώς ο τίτλος τους…

Ο Χουβαρδάς ανήκει σε μια ενδιάμεση κατηγορία  και καταφέρνει να βρίσκει γέφυρες για να ενώνει χωρίς να είναι απορριπτικός ή υβριστικός. Άλλωστε, αυτό που τελικά χαρακτηρίζει τα κλασικά κείμενα και μένει αναλλοίωτο στον χρόνο ώστε να αφορά εξίσου το κοινό του 19ου αιώνα με το σημερινό,  δεν είναι τα ρούχα ή τα σκηνικά, αλλά τα μεγάλα πανανθρώπινα ζητήματα.

Η επιλογή του απόλυτα κλειστού σκηνικού χώρου απέδωσε θαυμάσια αυτό το αίσθημα που πνίγει κι εγκλωβίζει τον ήρωα. Στη δύση της καριέρας του ο Σόλνες, εγωιστής, πεισματάρης και με μια αδιάφορη κα συμβατική οικογενειακή ζωή, μοιάζει σαν να αποζητάει κάποιον να του ανοίξει μια χαραμάδα φωτός μέσα απ’ το σκοτάδι.

Το σύνολο των ηθοποιών υπηρέτησε με πίστη και συνέπεια τη σκηνοθετική γραμμή. Η Λυδία Φωτοπούλου στον ρόλο της πληγωμένης και συμβιβασμένης με τις απώλειες της Αλίνε, ο Γιάννος Περλέγκας σαν φιλόδοξος Μπρόβικ, η Αργυρώ Χιώτη στον ρόλο της Κάγια που γοητεύεται απ’ τον Σόλνες αλλά ψάχνει και μια χρυσή τομή για να είναι όλοι ευχαριστημένοι, ο Νίκος Χατζόπουλος με τη διπλή ιδιότητα του πατέρα Μπρόβικ  που παλεύει για το μέλλον του γιου του και του λογικού Χέρνταλ. Η Άλκηστις Πουλοπούλου υπηρέτησε σωστά τον ρόλο της Χίλντε από πλευράς ζωντάνιας και κινητικότητας, θα περίμενα όμως να είναι περισσότερο κυρίαρχος των εκφραστικών της μέσων.

Ο Ακύλλας Καραζήσης ήταν ένας συγκινητικός Σόλνε, σε μια ώριμη υποκριτική στιγμή. Με πλήρη έλεγχο της φωνής και του κορμιού του, κατάφερε να δώσει στον ιψενικό ήρωα όλες αυτές τις αποχρώσεις ενός εναπομείναντος λαμπρού παρελθόντος, του εγωισμού, της φιλοδοξίας, της ζήλειας για τη νέα γενιά, αλλά και της σπίθας για μια νέα προοπτική, για μια ακόμα ευκαιρία.

ΘΕΑΤΡΟΝ (Αίθουσα Αντιγόνη)- Κέντρο Πολιτισμού του ΙΜΕ Ελληνικός Κόσμος.

«Αρχιμάστορας Σόλνες»  του Χένρικ  Ίψεν

Μετάφραση: Έρι Κύργια

Σκηνοθεσία – διαμόρφωση σκηνικού χώρου:  Γιάννης Χουβαρδάς

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος

Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Τριανταφύλλη

Διανομή

Αρχιμάστορας Χάλβαρντ Σόλνες: Ακύλλας Καραζήσης

Αλίνε Σόλνες: Λυδία Φωτοπούλου

Κνουτ Μπρόβικ/Χέρνταλ: Νίκος Χατζόπουλος

Ράγκναρ Μπρόβικ: Γιάννος Περλέγκας

Κάγια Φόσκλι: Αργυρώ Χιώτη

Χίλντε Βάνγκελ: Άλκηστις Πουλοπούλου

Advertisements

0 Responses to “«Αρχιμάστορας Σόλνες» στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,279 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: