«Οδύσσεια» στο Εθνικό Θέατρο

odysseia

 

Η πολυσυζητημένη παράσταση της χρονιάς είναι κατά τη γνώμη μου ένα αριστούργημα.

Αν δεν έχεις δει ποτέ στη ζωή σου Bob Wilson, οφείλεις να δεις την «Οδύσσεια» στο Εθνικό θέατρο.

Αν και η παράσταση έχει πάρει αντικρουόμενες κριτικές μέχρι στιγμής, το αποτέλεσμα τον δικαιώνει.

Καταρχήν , συμπεριφέρθηκε ακομπλεξάριστα(sic) απέναντι στο κείμενο.  Το λέω αυτό γιατί στην Ελλάδα έχουμε (ευτυχώς όχι όλοι) μια τάση να βλέπουμε περισσότερο βάθος εκεί που δεν χρειάζεται, ν’ αντιμετωπίζουμε με μια σοβαροφάνεια τα πράγματα και να επιδιδόμαστε σε φολκλορικά κλισέ.

Ο Wilson κατανόησε ότι η Οδύσσεια είναι ένα μεγάλο παραμύθι και ως τέτοιο πρέπει να ζωντανέψει πάνω στη σκηνή. Αυτό ήταν και το μήνυμα που πέρασε στους συνεργάτες του κι έτσι ευτυχώς η αισθητική της παράστασης ήταν άρτια απ’ όλες τις απόψεις. Δεν είδαμε πουθενά χλαμύδες ή κίονες, οι ήρωες θύμιζαν πιο πολύ τις αρχετυπικές μορφές τους και λιγότερο βαρύθυμους και βασανισμένους απ’ τη ζωή ανθρώπους, δεν υπήρχε στόμφος και δεν προσπάθησε να περάσει κανένα μήνυμα.

Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά αν σκεφτεί κανείς ότι οι θεατές έχουν συχνά μια σύγχυση σε σχέση με το αρχαίο δράμα και με ό, τι παραπέμπει σ’ αυτό ή το θυμίζει. Η «Οδύσσεια» δεν είναι βεβαίως αρχαίο δράμα. Είναι ένα λαϊκό έπος που αφηγείται τις περιπέτειες του Οδυσσέα μέχρι να επιστρέψει στην Ιθάκη.  Η «Οδύσσεια» προτού φτάσει να διαβάζεται στη σύγχρονη εποχή, ν’ αναλύεται και να διδάσκεται, τραγουδιόταν  και μέσω της  προφορικής παράδοσης διασώθηκε. Ωστόσο, η φιγούρα του Οδυσσέα συναντάται σε μυθικούς κύκλους απ’ τους οποίους αντλούν οι τραγικοί ποιητές. Οι Θεοί του Ολύμπου που μηχανορραφούν κι ελέγχουν τα ανθρώπινα καθώς και το ότι όλες οι περιπέτειες του Οδυσσέα μας είναι γενικά οικείες, μπορούν να δημιουργήσουν λανθασμένες προσδοκίες.

Για παράδειγμα, είναι λάθος ν’ αναζητήσει κανείς ψυχολογικές προεκτάσεις στους χαρακτήρες, να περιμένει να μιλάνε με συγκεκριμένο τρόπο, να εμβαθύνουν ή να έχουν το δραματικό υπόβαθρο της πράξης και της συνέπειας της με τον τρόπο που αυτό λειτουργεί στο αστικό, ψυχολογικό δράμα.

Έπειτα, πώς να παραστήσει κανείς την Οδύσσεια; Αφού δεν υπάρχει προηγούμενο (είναι η πρώτη φορά που παρασταίνεται) με τι να επιχειρήσεις  να τη συγκρίνεις; Ποιο το σημείο εκκίνησης ή αναφοράς;

Ο Wilson, σωστά διείδε ότι πρέπει να βρει έναν απλό τρόπο προκειμένου ν’ αφηγηθεί ένα πολύ παλιό και γνωστό παραμύθι. Έτσι, το αποτέλεσμα τον δικαιώνει και μπορεί να το παρακολουθήσει τόσο ένας ενήλικας όσο κι ένα παιδί. (δεν αναφέρομαι σε πολύ μικρά παιδιά, αλλά ένας έφηβος σίγουρα μπορεί. Εξάλλου, τη μέρα που πήγα ήταν κι ένα σχολείο εκεί κι οφείλω να πω ότι κάθισαν ήσυχοι και τις 3 ώρες πράγμα που δεν είναι αυτονόητο σ’ αυτές τις ηλικίες)

Πέρα όμως απ’ την απλότητα που για να την επιτύχει κανείς χρειάζεται να είναι βαθύς γνώστης της τέχνης του, μ’ αυτήν την  παράσταση ο Wilson δίνει κι ένα ρεσιτάλ δεξιοτεχνίας, δικαιώνοντας στα μάτια των μυημένων τη φήμη που τον ακολουθεί και δίνοντας την ευκαιρία σε όσους τον παρακολουθούν για πρώτη φορά να γνωρίσουν την τεχνική του.

Τα φώτα του και η εισαγωγή του ήταν απλά αριστοτεχνικά. Η εναλλαγή των σκηνών, οι ήχοι, η μουσική, το στήσιμο των ηθοποιών, αυτός ο εξωπραγματικός κόσμος Θεών κι ηρώων της Οδύσσειας παρέλασε με τέτοιον τρόπο από μπροστά μας που κατόρθωσε να δημιουργήσει μαγεία αλλά και συγκίνηση.

Οδύσσεια – Μια παράσταση του Robert Wilson, βασισμένη στο έπος του Ομήρου

 ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ – ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Σύλληψη, Σκηνοθεσία, Σχεδιασμός σκηνικού και φωτισμών:Robert Wilson

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Κείμενο: Simon Armitage

Δραματουργία: Wolfgang Wiens

Συνεργάτες σκηνοθέτες: Ann-Christin Rommen / Tilman Hecker

Σχεδιασμός κοστουμιών: Yashi Tabassomi

Μουσική επίβλεψη: Hal Willner

Συνεργάτις – Σχεδιασμός σκηνικών:Stephanie Engeln

Συνεργάτης σχεδιαστής φωτισμών:Scott Bolman

Μετάφραση κειμένου στα ελληνικά – Δραματολογική υποστήριξη: Γιώργος Δεπάστας

Σχεδιασμός ήχου: Στούντιο 19 – Κώστας Μπώκος, Βασίλης Κουντούρης

Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Τριανταφύλλη

Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Τσαγκάρη

Βοηθός ενδυματολόγου: Βασιλική Σύρμα

Φωνητική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Τα σκηνικά τα κοστούμια και το φροντιστήριο κατασκευάστηκαν στα εργαστήρια του Piccolo Teatro di Milano και προσαρμόστηκαν στα εργαστήρια του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας

Διανομή:

Αθηνά: Ζέτα Δούκα

Οδυσσέας: Σταύρος Ζαλμάς

Αντίκλεια, το φάντασμα της μητέρας του Οδυσσέα/ Ευρύκλεια, υπηρέτρια της Πηνελόπης/ Αρήτη, σύζυγος του Αλκίνοου:Λυδία Κονιόρδου

Ζευς/Αλκίνοος, βασιλιάς των Φαιάκων/Εύμαιος, ένας χοιροβοσκός: Αλεξάνδρος Μυλωνάς

Καλυψώ/Κίρκη/Πηνελόπη: Μαρία Ναυπλιώτου

Ναυσικά: Βίκυ Παπαδοπούλου

Ερμής/Τηλέμαχος: Αποστόλης Τότσικας

Όμηρος/Τειρεσίας: Νικήτας Τσακίρογλου

Σύντροφος του Οδυσσέα, Πολίτης:Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης

Σύντροφος του Οδυσσέα, Άντιφος: Θανάσης Ακοκκαλίδης

Σύντροφος του Οδυσσέα, Περιμήδης: Γιώργος Γλάστρας

Σύντροφος του Οδυσσέα, Ευρύλοχος:  Άκης Σακελλαρίου

Σύντροφος του Οδυσσέα, ναύτης: Γιώργος Τζαβάρας

Σύντροφος του Οδυσσέα, Αλκμαίων:Αποστόλης Τότσικας

Σύντροφος του Οδυσσέα, Ευρυβάτης: Γιωργής Τσαμπουράκης

Σύντροφος του Οδυσσέα, Ελπήνωρ:Κοσμάς Φοντούκης

Σειρήνες:  Ζέτα Δούκα, Μαριάννα Καβαλιεράτου,
Μαρία Ναυπλιώτου, Λένα Παπαληγούρα

Υπηρέτριες της Κίρκης: Μαριάννα Καβαλιεράτου, Λένα Παπαληγούρα

Μνηστήρας Αγέλαος: Θανάσης Ακοκκαλίδης

Μνηστήρας Αμφίνομος: Γιώργος Γλάστρας

Μνηστήρας Αντίνοος:  Άκης Σακελλαρίου

Μνηστήρας Ευρύμαχος: Γιωργής Τσαμπουράκης

Πανκ Κορίτσι:  Μαριάννα Καβαλιεράτου

Θεοί: Ο θίασος

Στο ρόλο του Κύκλωπα ακούγεται ο Δημήτρης Πιατάς

Πιάνο: Θοδωρής Οικονόμου

Advertisements

1 Response to “«Οδύσσεια» στο Εθνικό Θέατρο”


  1. 1 Fani Δεκέμβριος 5, 2012 στο 5:54 μμ

    Η κριτική σου ήρθε την πλέον κατάλληλη στιγμή, μιας και ετοιμάζομαι να κλείσω εισιτήρια για την παραστάση. Ε, τώρα θα πάω με άλλον αέρα. Συμφωνώ ότι ως παραμύθι πρέπει να την προσεγγίσει ο σκηνοθέτης, αφού δράμα δεν είναι. Θα επανέλθω όταν πια δω την «Οδύσσεια».


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 195,839 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: