«Περιποιητής φυτών» στο Εθνικό Θέατρο (Νέα Σκηνή- Νίκος Κούρκουλος)

Peripoiitis fytwn

Οι ήρωες του Μάτεσι μοιάζουν με πιόνια σ’ ένα υπαρξιακό σκάκι. Πρέπει να κάνουν στρατηγικές κινήσεις και δυσκολεύονται γι’ αυτό και μένουν στάσιμοι στα ίδια τετράγωνα με τον αδικαιολόγητο φόβο μιας υποβόσκουσας απειλής. Μέχρι τη στιγμή που θα βρεθεί αυτός που θα τους δώσει την αφορμή να κάνουν την υπέρβαση και θ’ αποφασίσουν τα βήματα προς  την ηρωική έξοδο…

Είναι εντυπωσιακός  ο τρόπος με τον οποίο ο Μάτεσις  συνθέτει αυτή την αλληγορία. Μοιάζει σαν να χτίζει μια αστυνομική ιστορία με πολλά σκοτεινά σημεία που ξεδιαλύνονται προοδευτικά. Στην πραγματικότητα επιχειρεί μια καταβύθιση στην ανθρώπινη ψυχή κι αυτό από μόνο του είναι αρκετά περίπλοκο. Ο θεατρικός του λόγος δεν είναι ο συμβατικός και συνηθισμένος. Για να φτάσει όμως κανείς σε τέτοια σημεία πρέπει να είναι άριστος τεχνίτης της γλώσσας κι ο Μάτεσις υπήρξε ξεκάθαρα αυτή η περίπτωση.

Δεν θα ήταν άστοχο εδώ να αναφέρει κανείς την εκλεκτική συγγένεια με το θεατρικό σύμπαν του Πίντερ που τόσο εξαίσια είχε μεταφράσει ο Μάτεσις στο παρελθόν χωρίς μάλιστα να χάνεται τίποτα απ’ το ύφος του συγγραφέα στη μετάφραση. Βλέποντας εξάλλου τον «Περιποιητή φυτών» ( δυστυχώς δεν τον έχω διαβάσει ακόμα), μπορεί άνετα να παραλληλίσει τους δύο κόσμους (σ.σ  του Πίντερ και του Μάτεσι). Ο Μάτεσις δεν αντιγράφει βέβαια τον Πίντερ αλλά νιώθει πολύ οικεία σ’ αυτό το «κλειστό» και γεμάτο υπαινιγμούς  περιβάλλον.

Δυο άνδρες ζουν απομονωμένοι απ’ τον υπόλοιπο κόσμο ελπίζοντας κάποια στιγμή ν’ ανεβάσουν μια θεατρική παράσταση που θ’ αποκαλύψει στο κοινό το εξαιρετικό τους ταλέντο. Προοδευτικά πληροφορούμαστε όμως ότι στην πραγματικότητα έχουν αυτοπαγιδευθεί σε μια ιδιότυπη απομόνωση λόγω  του φόβου τους ν’ αντιμετωπίσουν τελικά την ίδια τη ζωή.  Η μόνη τους επικοινωνία με τον έξω κόσμο είναι ένας νεαρός άνδρας που ζει κάπου εκεί κοντά και τους συστήνεται ως περιποιητής φυτών.Η αποκάλυψη της πραγματικής ιδιότητας του άνδρα θα τους σοκάρει τόσο που θα μετατοπίσει το κέντρο βάρους της κοσμοθεωρίας τους.

Θα μπορούσε κανείς να γράψει πολλά για τον θεατρικό λόγο του Μάτεσι. Οι λέξεις είναι προσεκτικά διαλεγμένες, υπάρχει ρυθμός, ποίηση, ακρίβεια, σαρκασμός, συγκίνηση… όλα σε σωστή δοσολογία.

Ο Έκτορας Λυγίζος συνέλαβε απόλυτα το ύφος του συγγραφέα και σκηνοθέτησε μια παράσταση που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή χωρίς καν να το εκβιάζει.  Είχε απόλυτη αίσθηση του ρυθμού και πολύτιμους αρωγούς σε όλο το εγχείρημα τόσο τους υπόλοιπους συντελεστές όσο και τους τρεις ηθοποιούς.

Βρήκα ευφυές το σκηνικό της Κλειούς Μπομπότη, μια σύνθεση δαπέδων με πολλαπλές αναγνώσεις.

Πολύ ώριμος συναισθηματικά  παρά το νεαρό της ηλικίας του ο Μιχάλης Κίμωνας. Είχε βάθος, εσωτερική πειθαρχία και απόλυτη αίσθηση των εκφραστικών του στοιχείων.

Πολύ καλή η προσπάθεια και των άλλων δύο πιο έμπειρων ηθοποιών, του Παπανικολάου και του Συμεωνίδη

ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ – ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»

«Περιποιητής φυτών»  του Παύλου Μάτεσι

Σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος

Σκηνικά – Κοστούμια: Κλειώ Μπομπότη

Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης

Μακιγιάζ: Ιωάννα Λυγίζου

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύα Βλασσοπούλου

Διανομή:

Περιποιητής φυτών: Μιχάλης Κίμωνας

Κωνστάντιος: Δημήτρης Παπανικολάου

Φρίξος:  Γιώργος Συμεωνίδης

Advertisements

0 Responses to “«Περιποιητής φυτών» στο Εθνικό Θέατρο (Νέα Σκηνή- Νίκος Κούρκουλος)”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 195,839 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: