BLASTED – ΕΡΕΙΠΙΑ στο θεάτρο Πορεία


blasted

Προτού βάλω τις σκέψεις μου στο χαρτί, αναρωτιόμουνα πώς μπόρεσε και χώρεσε τόση σκληρότητα και βία στο μυαλό και την ψυχή μιας 24χρονης (τόσο ήταν η Κέιν το 1995 που πρωτοπαρουσιάστηκε το έργο). Πρόσφατα, βλέποντας ένα βίντεο ντοκουμέντο από κάτι που συνέβη σε φυλακές της χώρας μας, συνειδητοποίησα ότι ο άνθρωπος είναι το χειρότερο κτήνος κάτω απ’ τις κατάλληλες συνθήκες και οι συνθήκες αυτές διαμορφώνονται με πολύ διαφορετικό τρόπο για τον καθένα από μας.

Νιώθω μια αμηχανία κάθε φορά που βλέπω ένα σκληρό και προκλητικό έργο, όχι για τις βίαιες ή τις πολύ τολμηρές σκηνές, όσο για το ότι  πιάνω τον εαυτό μου να προσπαθεί ν’ ανακαλύψει ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που αναβαθμίζει ένα τέτοιου είδους θεατρικό κείμενο σε έργο τέχνης .

Για να κατανοήσει κανείς το έργο της Κέιν, είναι αναγκαίο να συνειδητοποιήσει τις ιδιαίτερες συνθήκες της. Μεγάλωσε σ’ ένα πολύ χριστιανικό περιβάλλον (σ.σ οι γονείς της ήταν ευαγγελιστές) και εικάζω ότι πρέπει να καταπίεσε πολλές πτυχές της προσωπικότητας και της φύσης της μέχρι την ηλικία που ξεκίνησε να σπουδάζει. Έπασχε χρόνια από κατάθλιψη κι έδωσε πρόωρο τέλος στη ζωή της στα 26 της μόλις χρόνια. Αρχικά, ήθελε να γίνει ποιήτρια, σύντομα όμως συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να μεταφέρει τις σκέψεις και τα συναισθήματά της μέσω της ποίησης. Το θέατρο την τράβηξε λόγω του εφήμερου της θεατρικής πράξης. «Το θέατρο δεν έχει μνήμη κι αυτό το κάνει πιο πραγματικό από κάθε άλλη τέχνη», έλεγε.

Στο «Blasted», ένας άντρας και μια γυναίκα περνούν μια νύχτα σ’ ένα πολυτελές ξενοδοχείο εξερευνώντας τα όρια τόσο στον ίδιο τους τον εαυτό, όσο κι ο ένας απέναντι στον άλλο. Σεξουαλική, λεκτική και σωματική βία, καταχρήσεις, ένας κόσμος που γκρεμίζεται  αλλά και προσεκτικά κρυμμένη τρυφερότητα είναι τα εργαλεία της Σάρα Κέιν σ’ αυτό το πρώτο απ’ τα πέντε συνολικά έργα που έγραψε στη σύντομη ζωή της.

Ο Τάρλοου  έκανε πολύ δημιουργική δουλειά με το «Blasted». Καταρχήν, με την ιδιότητα του μεταφραστή επέλεξε σωστά τη λέξη «ερείπια» για ν’ αποδώσει τον αγγλικό τίτλο. «Blasted» θα πει καταραμένος ή και κατεστραμμένος, συνεπώς τα «ερείπια» υποδηλώνουν τόσο τις υλικές φθορές απ’ το ξέσπασμα του πολέμου, όσο και την ψυχολογική κατάσταση των τριών προσώπων του έργου.

Σκηνοθετικά κατάφερε να δώσει ποιητικότητα και ατμόσφαιρα ακόμα και στις σκηνές που η βία ξεφεύγει  από τα κοινώς αποδεκτά ηθικά όρια. Επιλέγει μάλιστα να το κάνει μ’ έναν σχεδόν εξπρεσιονιστικό τρόπο όπου ο θεατής ξεπερνά και το σοκ που αναπόφευκτα προκαλεί η ωμότητα των σκηνών. Οι φωτισμοί του Αναστασίου απογείωσαν την παράσταση καθώς αυτή έφτανε στην κορύφωση της.

Ο Καραζήσης είναι ένας έμπειρος ηθοποιός με δύσκολους ρόλους στο ενεργητικό του. Η Παπαληγούρα στάθηκε ισότιμα δίπλα του με αμεσότητα και χωρίς προκαταλήψεις. Δυστυχώς, δεν ισχύει το ίδιο και για τον Μιχάλη Αφολάνιο που υπήρξε σκηνικά αρκετά αδύναμος σε μια κομβική στιγμή του έργου.

To «Blasted» – τολμώ να πω- είναι ένα προφητικό έργο για έναν κόσμο που καταρρέει δίνοντας τη θέση του σε κάτι άλλο που ακόμη είναι απροσδιόριστα καλό ή κακό, πάντως υπαγορευμένο από αρχέγονα ένστικτα κι ως εκ τούτου αναγκαίο για τη συνέχιση του ανθρώπινου είδους…

Sarah Kane

BLASTED – ΕΡΕΙΠΙΑ

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

Σκηνικά-Κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου

Μουσική: Κατερίνα Πολέμη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Video προβολές: Σωκράτης Σπανός

Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα

Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Παίζουν: Ακύλλας Καραζήσης, Λένα Παπαληγούρα, Μιχάλης Αφολάνιο

Advertisements

0 Responses to “BLASTED – ΕΡΕΙΠΙΑ στο θεάτρο Πορεία”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 195,833 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: