«Μυστικοί αρραβώνες» στο Εθνικό θέατρο

mystikoi arravwnes

Οι «Μυστικοί αρραβώνες» κυκλοφορούν αρχικά σε συνέχειες για την εφημερίδα Έθνος, απ’ τον Νοέμβριο του 1915 ως τον Μάιο του 1916. Η απήχηση ήταν τόσο μεγάλη που η εφημερίδα το δημοσίευσε ξανά λίγα χρόνια αργότερα.

Αυτό που εξαρχής προκάλεσε αίσθηση στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα είναι η σειρά των ερωτικών επιστολών ανάμεσα στον Νάσο και τη Θάλεια. Ενδιαφέρον μάλιστα είναι το γεγονός ότι οι επιστολές αυτές είναι αληθινές κι αφορούν στον έρωτα του 36χρονου τότε Ξενόπουλου με τη 18χρονη Θεώνη Δρακοπούλου (μετέπειτα γνωστή ως ποιήτρια με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Μυρτιώτισσα), όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο Ξενόπουλος στην αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε το 1938.

Ο έρωτας ανάμεσα στον συγγραφέα και την ανερχόμενη τότε ποιήτρια έληξε άδοξα αφού ο Ξενόπουλος ήταν ήδη παντρεμένος όταν γνωρίστηκαν κι έτσι η θυελλώδης σχέση τους είχε πολύ σύντομη διάρκεια.

Έχω μια θολή ανάμνηση απ’ τους τηλεοπτικούς Μυστικούς αρραβώνες που προβλήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του’ 70. Έχω όμως την αίσθηση ότι το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα θα ήταν οπωσδήποτε αρτιότερο και γνησιότερο απ’ τη διασκευή που σκηνοθέτησε ο Σωτήρης Χατζάκης για το Εθνικό θέατρο.

Καταρχήν, δύο βασικές παρατηρήσεις. Δεν βρίσκω προσωπικά τον λόγο για τη θεατρική διασκευή ενός μυθιστορήματος που οφείλει κατά κύριο λόγο την επιτυχία του στην ύπαρξη επιστολών και που στο θέατρο όλο αυτό εκ των πραγμάτων χάνεται. Ο Ξενόπουλος υπήρξε πολυγραφότατος και καταπιάστηκε με όλα τα λογοτεχνικά είδη. Αν ήθελε να το κάνει θεατρικό έργο, θα το είχε κάνει ο ίδιος∙ πολλώ δε μάλλον αφού αφορούσε σε προσωπική του ιστορία. Είχε επομένως και τον τρόπο και το ενδιαφέρον να επιλέξει πώς θα καταγράψει κάτι τόσο προσωπικό.

Δεύτερη παρατήρηση-απορία. Ως «εκπαιδευμένος και ειδικά καταρτισμένος» θεατής θεάτρου για πάνω από είκοσι χρόνια, αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν ο σκηνοθέτης του «Ντυμπούκ», της «Νύχτας του τράγου», της «Φόνισσας», του «τέλους του Παιχνιδιού» κόκ να στερείται παντελούς έμπνευσης τα τελευταία χρόνια διαχειριζόμενος απλώς μερικούς ηθοποιούς πάνω στη σκηνή;

Δεν ξέρω ειλικρινά από πού ν’ αρχίσω και που να τελειώσω με την ανεκδιήγητη παράσταση που τόσο πολύ κακοποίησε το ρομαντικό μυθιστόρημα του Ξενόπουλου. Δεν έχω διαβάσει τη διασκευή του Άκη Δήμου αλλά πιστεύω ότι κακόπεσε σε ακατάλληλα σκηνοθετικά χέρια… Δεν μου ήταν απόλυτα σαφές βέβαια γιατί ο Δήμου άλλαξε την ιδιότητα της Θάλειας μετατρέποντας την σε ανερχόμενη ζωγράφο από ποιήτρια, αλλά κατά τα άλλα προσπάθησε να συμπτύξει στον περιορισμένο θεατρικό χρόνο, ό, τι θεώρησε σημαντικό απ’ το αρχικό μυθιστόρημα καταγράφοντας μια σχετική αθηναϊκή ατμόσφαιρα της εποχής. Δυστυχώ, δεν απόδόθηκε καθόλου το βασικό σημείο ενδιαφέροντος, δηλαδή οι επιστολές. Αναφέρθηκαν βέβαια, αλλά είχαν επιφανειακό ρόλο…

Το σκηνικό της Έρσης Δρίνη θα μπορούσε να το είχε επιμεληθεί ερασιτεχνικός θίασος εφήβων. Τα κοστούμια της σαφώς καλύτερα θα μπορούσαν να υπηρετήσουν οποιαδήποτε παράσταση της ίδιας εποχής…

Η διανομή -μέτρια στο σύνολο της- παρέπεμπε περισσότερο σε αισθητική παραστάσεων της δεκαετίας του ’60. Είναι ακόμα αρχές αλλά έδιναν όλοι τους την εντύπωση ενός κουρασμένου θιάσου… λίγες εξαιρέσεις καλών ηθοποιών που κι αυτοί ακόμα δεν μπόρεσαν να κάνουν τη διαφορά αφού έλειπε η έμπνευση που όφειλε να τους μεταδώσει ο σκηνοθέτης. Αισθαντική κι αέρινη η Μαρίνα Καλογήρου παρέπεμπε σε ξενοπουλική ηρωίδα αλλά δεν μπόρεσε να δώσει στον ρόλο τίποτα περισσότερο απ’ τα φυσική της παρουσία. Η Δανάη Σκιάδη είχε το νεύρο και τον δυναμισμό που απαιτούσε η Καίτη αλλά προσωπικά μου θύμισε ότι επαναλάμβανε τον περυσινό της ρόλο. Το ίδιο ισχύει και για τον Άλκη Κούρκουλο που επιδόθηκε σε μια γλυκανάλατη ερμηνεία…

Αν το Εθνικό θέατρο έχει μια «ευθύνη» λόγω της ιδιότητας του αυτή είναι να προσπαθεί να εκπαιδεύει καλούς θεατές, να προσφέρει διαφορετικές μεταξύ τους αλλά ενδιαφέρουσες παραστάσεις κι όχι ν’ αποσκοπεί σε προχειρότητες απλώς για να γεμίσει ταμεία.

Το παρατήρησα και πέρυσι με την κάκιστη «Πρόβα Νυφικού». Η κρίση που μαστίζει τη χώρα δεν πρέπει να λειτουργεί ως άλλοθι αλλά ως κίνητρο για να παράγουμε υψηλότερη τέχνη. Οι ηθοποιοί χρειάζονται μια δουλειά αλλά είναι καλλιτέχνες κι όχι απλοί εργαζόμενοι σε δουλειά ρουτίνας  κι οι θεατές πρέπει να επιλέξουν πού θα διαθέσουν τα λεφτά τους. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού έχει διπλή ευθύνη όταν σκηνοθετεί κιόλας. Πρέπει να εμπνεύσει τους ηθοποιούς κι οφείλει ν’ αφυπνίσει κι όχι ν’ αποκοιμίσει την πλατεία. Δεν έχει καμιά αξία ένα θέατρο γεμάτο ηλικιωμένους που είδαν πριν 35 χρόνια τους τηλεοπτικούς «Μυστικούς Αρραβώνες» και που πιθανότατα περιμένουν να συγκινηθούν ξανά βλέποντας την κακή επανάληψη τους… Αντιθέτως, το ευκταίο θα ήταν να τους δοθεί η δυνατότητα να δούνε καλό θέατρο με νέα αισθητικά δεδομένα.

«Μυστικοί αρραβώνες» του Γρηγορίου Ξενοπούλου 

ΘΕΑΤΡΟ REX – ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»

Θεατρική διασκευή: Άκης Δήμου

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης

Σκηνικά – κοστούμια: Έρση Δρίνη

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Κίνηση: Κική Μπάκα

Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδρομάχη Δαυλού

Βοηθός σκηνογράφου: Δήμητρα Σπυρίδωνος

Βοηθός ενδυματολόγου: Βασιλική Τσιλιγκρού

Διανομή:

Κυρία Καστρίτη: Ντίνα Αβαγιανού, Γιώργος Μαράνος: Δημήτρης Αλεξανδρής, Οδυσσέας Καστρίτης: Μελέτης Γεωργιάδης, Αλέξανδρος Στρατίδης: Αλέξης Γεωργούλης, Κυρία Δημάδη: Κατερίνα Γιαμαλή, Ανδρέας Φιλιππίδης: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ορέστης Διβάνης: Δημήτρης Γκοτσόπουλος, Κυρία Πηλίδη: Ανδρομάχη Δαυλού, Θάλεια Δημάδη: Μαρίνα Καλογήρου, Αλέξανδρος Πηλίδης: Δημήτρης Καραμπέτσης, Νάσος Ανάστης: Άλκις Κούρκουλος, Λένα Μαράνου: Λίλα Μπακλέση,Ευανθία: Αλεξία Μπεζίκη, Αριστόβουλος: Αργύρης Παυλίδης,Στρατηγός Δημάδης: Βασίλης Ρίσβας,Αμβροσία Ψάθη: Ευδοκία Ρουμελιώτη, Αθηνά Ανάστη: Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Καίτη Καστρίτη: Δανάη Σκιάδη,Πολύβιος Δημάδης: Γρηγόρης Σταμούλης

Χορευτές

Νεκρή Αλεξάνδρα: Ειρήνη – Ραλλού Καρέλλα

Νεκρός Γιώργος: Δημήτρης Καράλης

 

η φωτογραφία του άρθρου είναι από το site του Εθνικού θεάτρου

Advertisements

0 Responses to “«Μυστικοί αρραβώνες» στο Εθνικό θέατρο”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 197,102 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: