«Ο Γλάρος» στο θέατρο Θησείον

Glaros
Αν το ευκταίο με τα μεγάλα κείμενα της λογοτεχνίας είναι να τα ξαναδιαβάζουμε ανά δεκαετία γιατί έτσι μπορούμε να τα δούμε με άλλα μάτια, το αντίστοιχο στο θέατρο είναι να βλέπουμε τα κλασικά έργα να παρασταίνονται με μια φρέσκια ματιά που δεν επιχειρεί να τα διαστρεβλώσει (αφού πολλάκις το’ χουμε δει κι αυτό), αλλά να τα φρεσκάρει και ν’ ανανεώσει το ενδιαφέρον μας γι’ αυτά.

Αυτή άλλωστε είναι και η μαγεία της θεατρικής τέχνης, η μη στατικότητα της. Η παράσταση κινείται και συνεπώς εξελίσσεται καθημερινά αλλά και μέσα στις εποχές. Με την ίδια διανομή κι άλλο κοινό κάθε βράδυ, με διαφορετική διανομή και σκηνοθεσία κάθε φορά.

Ίσως κάτι απ’ τα παραπάνω να είχε κατά νου ο Κώστας Φιλίππογλου όταν καταπιάστηκε με τον «Γλάρο» αφού η θητεία του στην Ευρώπη και μάλιστα η καλλιτεχνική του όσμωση με την Αριάν Μνούσκιν και τον Πήτερ Μπρουκ τον έχουν προικίσει με μια διαφορετική ματιά στο θεατρικό γίγνεσθαι.

Με γνώση κι ωριμότητα καταπιάστηκε μ’ ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, και μας πρόσφερε ένα ανάλαφρο και δημιουργικό ανέβασα. Ανάλαφρο υπό την έννοια που ο Τσέχωφ επιθυμούσε να βλέπει τα έργα του να παρασταίνονται. Τον «Γλάρο» μάλιστα, ο ίδιος ο συγγραφέας τον είχε χαρακτηρίσει ως «κωμωδία σε τέσσερις πράξεις». Δημιουργικό, γιατί δεν χρησιμοποίησε παρά ελάχιστα σκηνικά κι έξι μόνο ηθοποιούς ενώ την υπόλοιπη διανομή την κάλυψαν αυτοί οι έξι «δανείζοντας» τη φωνή τους σε άδεια κοστούμια/ ανδρείκελα.

Γίνεται επομένως αντιληπτό ότι ο Φιλίππογλου κατάφερε να σπάσει το κατεστημένο μιας φόρμας τόσο αναγνωρίσιμης που αν δεν δει κανείς την παράσταση είναι αδύνατο να φανταστεί στον τσεχωφικό μικρόκοσμο τα πρόσωπα να κινούνται σαν να ίπτανται, να είναι ανάλαφρα και συγχρόνως βαθειά δραματικά, να υπονομεύουν τα ίδια τις πράξεις που θα στιγματίσουν τη ζωή τους…

Μέσα σ’ αυτό λοιπόν το αφαιρετικό πλαίσιο, ο Γλάρος ήρθε να μιλήσει και πάλι για ξεχασμένες αξίες, για την πάλη του καινούργιου με το παλιό, τα όνειρα των ανθρώπων , τον συμβιβασμό, την ματαιοδοξία, τη ζήλεια, την αφοσίωση και τη θυσία, για ζητήματα που ο Τσέχωφ τόσο αριστοτεχνικά θίγει μέσα απ’ τα έργα του. Αυτές οι λεπτές αποχρώσεις της ανθρώπινης ψυχολογίας μια παλέτα συναισθημάτων που χρωματίζει τις σχέσεις ανάμεσα στους ήρωες άλλοτε με θερμές κι άλλοτε με ψυχρότερες αποχρώσεις…
Κι είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα η προσέγγιση του Φιλίππογλου γιατί η αφορμή να μιλήσει ο Τσέχωφ στον «Γλάρο» γι’ αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων είναι η τέχνη του θεάτρου.

Περνώντας οι μέρες από την Πέμπτη που είδα την παράσταση μέχρι σήμερα, η συγκίνηση για την παράσταση μεγαλώνει. Θαύμασα τον Φιλίππογλου, λυπάμαι που δεν έχω δει άλλες δουλειές του, αγαπώ ξανά τον Τσέχωφ, υποκλίνομαι στο μεγαλείο του θεάτρου, πανάκεια για όλες τις ψυχές μ’ ευαισθησίες.

Ένας φρέσκος λοιπόν «Γλάρος» στο θέατρο Θησείο με λειτουργικά σκηνικά, υποβλητικούς φωτισμούς, αισθαντική μουσική, δυνατές ερμηνείες, χωρίς περιττά φτιασιδώματα και χωρίς την ενοχλητική και παλαιομοδίτικη διαχωριστική γραμμή πλατείας και σκηνής. Όλη η παράσταση παίζεται μια ανάσα μπροστά απ’ τους θεατές και δεν υστερεί καθόλου σε μαγεία και ένταση απ’ τα οικεία, ασφαλή και παραδεδομένα.

Θησείον, Ένα θέατρο για τις τέχνες

«Ο γλάρος» του Άντον Τσέχοφ
Μετάφραση: Χαρά Σύρου
Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική: Lost Bodies
Κίνηση: Φρόσω Κορρού
Βίντεο: Άννα Μπουρμά
Σκηνογραφία: Κέννυ Μακ Λέλαν

Ερμηνεύουν: Ναταλία Τσαλίκη, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Γιάννης Στεφόπουλος, Σοφία Γεωργοβασίλη. Ίρις Μάρα, Γιάννης Καραούλης

Advertisements

0 Responses to “«Ο Γλάρος» στο θέατρο Θησείον”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,289 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: