« Οι Μικρές Αλεπούδες» απ’ την Schaubühne Berlin στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

n-ALEPOUDES-large570

 

Πιάσατε εις ημάς τας αλώπεκας, τας μικράς αλώπεκας, αίτινες αφανίζουσι τας αμπέλους· διότι αι άμπελοι ημών ανθούσιν…*

Εκδικούμενη τα αδέρφια της, καθώς στο παρελθόν αποκλείστηκε απ’ την πατρική κληρονομιά, η Ρεγγίνα θαμπώνεται απ’ το χρήμα και τις προοπτικές που φέρνει ο μελλοντικός συνεταιρισμός της οικογένειας με μια αμερικανική εταιρεία και απαιτεί μεγαλύτερο ποσοστό στην επιχείρηση προκειμένου να επενδύσει με τα λεφτά του άνδρα της. Για να τους πείσει, δεν διστάζει να τον καλέσει πίσω ενώ κατά τη διάρκεια της πολύμηνης νοσηλείας του δεν τον είχε επισκεφθεί ποτέ. Η επιστροφή του Χόρας γίνεται η αφορμή να ξεσκεπαστούν οι σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας κι οι σαθρές βάσεις στις οποίες στηρίζονται. Παιχνίδια εξουσίας κι επιβολής θα εναλλάσσονται με την οριστική απόφαση για δικαιοσύνη που ο Χόρας είναι αποφασισμένος να επιβάλει ρισκάροντας ακόμα και την ίδια του τη ζωή.

Προβλήματα οικογενειακής βίας, απληστίας και ηθικής θίγει η Λίλιαν Χέλμαν με τις «Μικρές Αλεπούδες» που έκαναν το θεατρικό τους ντεμπούτο στο Μπρόντγουεϊ το 1939 κι έγιναν δημοφιλείς στο ευρύ κοινό δυο χρόνια αργότερα κατά την μεταφορά τους στη μεγάλη οθόνη το 1941 με τη Μπέτυ Ντέηβις στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Το σενάριο μάλιστα της ταινίας είχε επιμεληθεί η ίδια η συγγραφέας. Για την ιστορία αξίζει ν’ αναφερθεί, ότι η Ντέηβις ερμήνευσε την ηρωίδα του έργου ως πανούργο και μοχθηρό πλάσμα, έξω από οποιαδήποτε ανθρώπινη υπόσταση σε αντίθεση με την πρώτη διδάξασα Ταλούλα Μπάνκχεντ που την παρουσίασε ως θύμα εκμετάλλευσης απ’ τα αδέρφια της κι έτσι όλες της οι πράξεις είχαν ως κίνητρο τον αγώνα της για επιβίωση.

Ο τρόπος που ο Τόμας Οστερμάγιερ σκηνοθετεί τις «Μικρές Αλεπούδες» είναι ευφυής και παραπέμπει στην λεπτότητα των χειρισμών μιας παρτίδας σκάκι για δεξιοτέχνες. Ανοίγει τη σκακιέρα και στήνει τα πιόνια του μ’ επισημότητα ενώ κάνει τις πρώτες ανώδυνες κινήσεις που θα δώσουν τον τόνο στον οποίον θα κινηθεί το παιχνίδι. Δεν υιοθετεί την πεπατημένη της μοντέρνας, ανατρεπτικής και κάποτε προκλητικής σκηνοθεσίας με την οποία τον έχει ταυτίσει το αθηναϊκό κοινό. Ενσυνείδητα προσεγγίζει με απόλυτα ρεαλιστικό τρόπο τις «Μικρές Αλεπούδες» αφού ο τρόπος με τον οποίο η Χέλμαν σκιαγραφεί και ξεσκεπάζει τους χαρακτήρες της αποκαλύπτοντας το ποιόν τους δεν χρειάζεται φτιασιδώματα αλλά σκηνική αμεσότητα. Η μοναδική του παρέμβαση αφορά στη μεταφορά της παράστασης απ’ τον αμερικάνικο νότο του 1900 στο σήμερα.

Και ποια καλύτερη συγκυρία να παρουσιαστεί ένα τέτοιο έργο σε εποχές σαν τη δική μας όπου οι άνθρωποι παρακάμπτουν όλες τις αναστολές τους, ηθικού ή ιδεολογικού τύπου, προκειμένου να νιώθουν την ασφάλεια που τους παρέχει το χρήμα ακόμα κι αν αυτό σημαίνει την παρακώλυση ενός καλύτερου μέλλοντος  για τις επόμενες γενιές. Μ’ αυτή την έννοια, η πρόσκληση της Σαουμπίνε με τις «Μικρές Αλεπούδες» δικαιώνει την απόφαση του Γιώργου Λούκου ως προς την επιλογή του συγκεκριμένου έργου στο Φεστιβάλ Αθηνών έναντι του «Ριχάρδου του Γ’» που αποτελεί πιο πρόσφατη σκηνοθετική δουλειά του Οστερμάγιερ.

Η παράσταση ξεκινάει με μια ατμόσφαιρα φαινομενικής τελειότητας. Στο σπίτι της οικογένειας Χόμπαρντ όλα αποπνέουν πλούτο κι επιτυχία. Το τραπέζι είναι σωστά στρωμένο, τα κρασιά προσεκτικά επιλεγμένα, η επίπλωση ακριβή και λιτή, χωρίς λεπτομέρειες που προδίδουν προσωπικό γούστο σαν να βγήκαν από ιλουστρασιόν σελίδες περιοδικών, σαν να τα τοποθέτησε εκεί ένας ακριβοπληρωμένος διακοσμητής· ίσως μόνο το πιάνο με την ουρά να παραπέμπει σε κάτι πιο προσωπικό από έπιπλο μεγαλοαστικού σαλονιού αλλά ακόμα κι αυτό έχει έναν ρόλο να επιτελέσει, πώς ν΄αγγίξει τις καλλιτεχνικές ευαισθησίες του ξένου επισκέπτη τους κι έτσι να κάνει τους Χόμπαρντ ακόμα πιο αρεστούς στα μάτια του. Παράλληλα, μια υφέρπουσα απειλή πλανάται… Η αργή περιστροφή του μαύρου δερμάτινου σαλονιού παραπέμπει σε αγρίμι που σχεδιάζει πώς να πλησιάσει το θύμα του. Στο έργο της Χέλμαν όμως, ο θύτης μπορεί να είναι ο σκοτεινός εαυτός…

Η οικογένεια είναι καλοντυμένη και με άψογους τρόπους όσο τα φώτα είναι ανοιχτά κι οι προπόσεις για κέρδη κι ευημερία τους κάνει να υψώνουν τα ποτήρια με το ακριβό πόρτο και να χαμογελούν γοητευτικά μεταξύ τους.
Όταν ο πολύτιμος καλεσμένος τους αποχωρήσει, μικρές κινήσεις και χειρονομίες θα ξεφύγουν δίνοντας άλλη διάσταση στα πρόσωπα. Με το φως της ημέρας, θα έχουν έρθει όλοι στις κανονικές τους διαστάσεις, η ψυχρή υπολογίστρια Ρεγγίνα, ο φιλόδοξος κι αμοραλιστής Μπεν, ο η αλκοολική και κακοποιημένη συζυγικά Μπέρντι, ο άβουλος Λίο, ο συμφεροντολόγος Όσκαρ. Η απρόβλεπτη κίνηση του Χόρας θα προσδώσει τραγικές διαστάσεις ενώ ο πιο πονηρός θα νικήσει έστω και απολύοντας οτιδήποτε του απέμενε σε απόθεμα ανθρωπιάς…

Εξαιρετικό το συνολικό αποτέλεσμα απ’ το σκηνικό, τα κοστούμια, τη μουσική ως τις ερμηνείες των πραγματικά έξοχων ηθοποιών. Η ύπαρξη του καλλιτεχνικού οργανισμού της Σαουμπίνε στο Βερολίνο είναι σίγουρα κέρδος στη θεατρική ζωή της Ευρώπης.

* Ο τίτλος «Μικρές Αλεπούδες» προέρχεται από το Άσμα Ασμάτων, βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης του βασιλιά Σολομώντα.

Schaubühne Berlin – Τόμας Όστερμαϊερ
«Οι Μικρές αλεπούδες» της Λίλλιαν Χέλλμαν

Σκηνοθεσία:Thomas Ostermeier
Σκηνογραφία:Jan Pappelbaum
Κοστούμια:Dagmar Fabisch
Μουσική:Malte Beckenbach
Δραματουργία:Florian Borchmeyer
Φωτισμός:Urs Schönebaum
Ερμηνεύουν
Birdie Hubbard: Ursina Lardi
Oscar Habbard: David Ruland
Leo Hubbard:Moritz Gottwald
Regina Giddens: Nina Hoss
William Marshall: Andreas Schröders
Ben Hubbard: Mark Waschke
Alexandra Giddens: Iris Becher
Horace Giddens: Thomas Bading
Addie: Jenny König

Advertisements

0 Responses to “« Οι Μικρές Αλεπούδες» απ’ την Schaubühne Berlin στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 197,093 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: