«Λουκρητία Βοργία» στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Loukritia

Για να είμαι ειλικρινής Δόνα,

δεν ξέρω κανέναν και τίποτα που θα μπορούσε

ν’ αγαπήσει κανείς σ’ αυτόν τον κόσμο

Η Λουκρητία Βοργία υπήρξε δούκισσα στη Φερράρα τον 15o αιώνα κι έμεινε στην ιστορία για τη σκανδαλώδη ζωή της, τις ραδιουργίες της, αλλά και για την ανάμειξη τόσο της ίδιας όσο και της οικογένειας της σε μια σειρά από περίεργους φόνους. Υπήρξε κόρη του Πάπα Αλέξανδρου του Στ’ και αδερφή των Ιωάννη και Γοδεφρείδου Βοργία με τους οποίους λέγεται ότι μπλέχτηκε σε αιμομεικτικές σχέσεις.

Για τον Βίκτορ Ουγκώ η Βοργία είναι περισσότερο μια σκοτεινή ιστορία που εξαιτίας πολλών αναπόδεικτων γεγονότων κι αδιευκρίνιστων συνθηκών κάτω απ’ τις οποίες αυτά συνέβησαν, ασκεί έλξη ανά τους αιώνες. Γράφει το θεατρικό του έργο το 1833, ως ιστορικό δράμα προσπαθώντας να σκιαγραφήσει περισσότερο αυτή τη γυναίκα παρά να εμβαθύνει στην ψυχή και τα κίνητρα της. Επιπλέον, βρίσκει μέσα απ’ την ιστορία των Βοργία πρόσφορο έδαφος να εκφράσει την αντιπάθεια του προς την καθολική εκκλησία που παρέμεινε σταθερή σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της ζωής του με εξαίρεση τη νιότη του. Τα βιβλία του μάλιστα, εξαιτίας των θέσεων του για την εκκλησία, βρίσκονταν μόνιμα στη λίστα του Βατικανού με τα απαγορευμένα…

Αξίζει να κάνουμε μια παρένθεση εδώ για να πούμε ότι ο Ουγκώ δεν είναι ένας κατεξοχήν θεατρικός συγγραφέας. Τόσο για τους παλιότερους, όσο και για τους σύγχρονους, το όνομά του είναι κυρίως ταυτισμένο με τα μεγάλα, κλασικά μυθιστορήματα όπως τους «Αθλίους» και την «Παναγία των Παρισίων». Παρόλα αυτά, εντός των συνόρων της Γαλλίας αλλά και για τους λογοτεχνικούς κύκλους, ο Ουγκώ υπήρξε ένας σημαντικός ρομαντικός ποιητής με στίχους ισάξιους του μεγέθους εμβληματικών μορφών όπως του Δάντη και του Σαίξπηρ.

Με το θέατρο ασχολήθηκε νωρίς. Μόλις εικοσιέξι χρονών γράφει τον «Πύργο του Κρόμγουελ» εισαγάγοντας το ρομαντικό δράμα στο θέατρο. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, οι συγγραφείς του κλασικού δράματος ήταν πολύ αυστηροί στην τήρηση του μέτρου, την επιλογή συγκεκριμένης θεματογραφίας, στη χρήση των σωστών λέξεων. Εντούτοις, το ίδιο το έργο θεωρήθηκε αντιθεατρικό και αδύνατο να ανέβει στη σκηνή λόγω της έκτασής του και των πολλών χαρακτήρων του. Ακολούθησαν ο «Ερνάνης», «ο Βασιλιάς διασκεδάζει», ο «Ρουί Μπλας», η «Λουκρητία Βοργία».

Δεν είναι τυχαίο πάντως που οι σύγχρονοι σκηνοθέτες δεν επιλέγουν συχνά τον Ουγκώ για τις παραστάσεις τους θεωρώντας τον τρόπο γραφής του κάπως ξεπερασμένο.
Γι’ αυτόν το λόγο ο Μιλιβόγεβιτς διασκεύασε το ρομαντικό δράμα του Γάλλου κλασικού έτσι ώστε τόσο η γλώσσα όσο και η σκηνική δραματουργία να ταιριάζουν περισσότερο με την εποχή μας. Απ’ τον Ουγκώ κράτησε το γενικό πλαίσιο, την ιστορική δηλαδή απεικόνιση, ενώ στόχος του ήταν να μιλήσει για την εξουσία και τον τρόπο που αυτή ασκείται διαχρονικά. Έτσι, έστησε μια παράσταση με στοιχεία που πρωταρχικό σκοπό είχαν ν’ αλαφρύνουν την ατμόσφαιρα ενός τόσο σκοτεινού έργου.

Με το άνοιγμα της αυλαίας, μεταφερθήκαμε σε βενετσιάνικο καρναβάλι με μάσκες, ξυλοπόδαρους, αερικά. Εκεί, μέσα στις μεγάλες αίθουσες κι ενώ ο απόηχος απ΄τα γέλια, τους χορούς και τα ξεφαντώματα φτάνει σαν απαλό μουσικό χαλί, ενορχηστρώνουν τις δολοπλοκίες τους η Λουκρητία Βοργία με τον έμπιστο της υπηρέτη.
Ο Μιλιβόγεβιτς έκανε αξιόλογη προσπάθεια να φέρει το έργο του Ουγκώ σε μέτρα πιο εύκολα αντιληπτά απ’ τον σημερινό μέσο θεατή, ωστόσο δεν εμβάθυνε ιδιαίτερα στην ψυχοσύνθεση των βασικών προσώπων. Για παράδειγμα, δεν είδαμε καθόλου την τραγικότητα στη Λουκρητία Βοργία που προκύπτει απ’ την εικασία να χρησιμοποιήθηκε λόγω του φύλου της απ’ την οικογένεια της και να μην είχε ευθύνη για όσα ιστορικά τής αποδόθηκαν.

Φωτεινή εξαίρεση σε σχέση με το βάθος του χαρακτήρα υπήρξε η ερμηνεία της Λυδίας Φωτοπούλου.
Θα άξιζε να δει κανείς την παράσταση μόνο για τη μεγάλη σκηνή στην οποία η Φωτοπούλου ξεδιπλώνει τόσο αριστοτεχνικά τον ρόλο της. Αυτή η ηθοποιός παίζει μ’ έναν δικό της ξεχωριστό τρόπο. Παίζει χωρίς να υποκρίνεται, σχεδόν αβίαστα. Και κάθε ρόλος νιώθω ότι είναι γι’ αυτήν ένα προσωπικό στοίχημα, όχι ερήμην του γενικού ύφους της παράστασης, αλλά ωστόσο με δικό του στίγμα. Για τούτο και δεν εξεπλάγην που ερμήνευσε έναν ανδρικό ρόλο.

Μάλιστα τώρα που το σκέφτομαι, έτσι όπως έστησε την παράσταση του ο Μιλιβόγεβιτς όλοι οι ρόλοι θα μπορούσαν να έχουν ερμηνευθεί αποκλειστικά είτε από άντρες, είτε από γυναίκες μια που το πρωταγωνιστικό πρόσωπο εδώ είναι η εξουσία αδιάφορο από πού πηγάζει…

Η Θεοδώρα Τζήμου απέδωσε την Λουκρητία με συνέπεια και χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις. Ο Μάνος Βακούσης υποδύθηκε τους Γκουμπέτα και Ρουστιτζέλο με όπλο του την πολυετή σκηνική του πείρα ενώ ο Ανδρέας Κωνσταντίνου έπαιξε με πάθος τον ρόλο κλειδί στο έργο και το προσωπικό δράμα της Λουκρητίας.

«Λουκρητία Βοργία» του Βίκτορ Ουγκώ

Μετάφραση:Ismini Radulovic
Σκηνοθεσία:Nikita Milivojevic
Σκηνικά – Κοστούμια:Kenny Maclellan
Χορογραφία:Amalia Bennett
Φωτισμοί:Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη:Ειρήνη Φαναριώτη
Βοηθός σκηνογράφου:Τζέλα Χριστοπούλου
Βοηθός ενδυματολόγου:Δάφνη Ηλιοπούλου

Ερμηνεύουν:
Δόνα Λουκρητία Βοργία: Θεοδώρα Τζήμου
Δον Αλφόνσο της Έστης: Λυδία Φωτοπούλου
Τζενάρο: Ανδρέας Κωνσταντίνου
Μάφιο Ορσίνι: Αινείας Τσαμάτης
Ζέπο Λιβερέτο: Έκτορας Λιάτσος
Ασκάνιο Πετρούτσι: Γιώργος Βουρδάμης
Ολοφέρνο Βιτελότσο: Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου
Γκουμπέτα & Ρουστιτζέλο: Μάνος Βακούσης
Πριγκίπισσα Νεγκρόνι: Ειρήνη Φαναριώτη
Καρναβάλι/πάρτυ: Χρήστος Αντωνίου, Μαρία Γκιώνη, Νίκος Δράκος, Νένα Δρογγίτη, Παυλίνα Ζάχρα, Μαρία Καλούμενου, Αλέξης Μαρτζούκος, Νικόλας Μίχος, Νεφέλη Οικονόμου, Ειρήνη Παπανεοφύτου, Άντα Πουράκη, Γιάννης Ρουμελιωτάκης, Αγγελική Στρατάκη, Μαρία Χατζή

Οργάνωση Παραγωγής: Μανώλης Σάρδης / PRO4

Βοηθοί παραγωγής: Κατερίνα Ζερβουδάκη, Όλγα Μαυροειδή
Παραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών

Advertisements

0 Responses to “«Λουκρητία Βοργία» στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,289 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: