«Μάγκντα Γκαίμπελς» στο Νέο Ρεξ

Τα βλέπεις όλα χωρίς να βλέπεις τίποτα

όπως ο ταξιδιώτης βλέπει στο παράθυρο του τρένου

τον τετελεσμένο μέλλοντα του πεπρωμένου του

gkaimpels

Με προθέσεις σαφώς πολιτικές, ο διανοούμενος Γιώργος Βέλτσος  επιλέγει την προσωπικότητα της Μάγκντα Γκαίμπελς για το τελευταίο θεατρικό του έργο. Εξετάζει δε την ίδια και την αποτρόπαιη πράξη της κάτω απ’ το πρίσμα του προτύπου που το όνομα και η προσωπικότητα της  αποτελούσαν  στη Γερμανία των χρόνων του ναζισμού. Η Γκαίμπελς δεν δίστασε να σκοτώσει τα έξι παιδιά της το 1945 με την πτώση του Γ’ Ράιχ και στη συνέχεια ν’ αυτοκτονήσει στο κρησφύγετο του Μπούνκερ μαζί με τον άντρα της

Ο Βέλτσος αποφασίζει να πει την ιστορία τους  τοποθετώντας τους ήρωες  σ’ ένα τετελεσμένο μέλλον όπου η Μάγκντα μέσα από μια ερωτική επιστολή προς τον Φύρερ, του αποκαλύπτει το πώς δολοφόνησε τα παιδιά κι ότι τελικά είναι το θηλυκό αντίστοιχο του αφού μπόρεσε και προέβη σε μια τέτοια πράξη χάρη της πίστης της προς εκείνον. […»δεν σκότωσα τα παιδιά των άλλων, σκότωσα τα δικά μου παιδιά κι έτσι έγινα δυο φορές εσείς. Έγινα αυτό που δεν μπορέσετε ποτέ να διανοηθείτε εσείς, γυναίκα¨…]. Το ζευγάρι των Γκαίμπελς εξιστορεί τη σχέση τους, την εξουσία που απόλαυσαν, την άνοδο και την πτώση της ιδεολογίας τους, του μικρόκοσμου και του τέλους εποχής. Η ιστορία τους καθώς και η στιγμή της δολοφονίας των παιδιών δίνεται με διάφορες εκδοχές καθώς η Μάγκντα ετοιμάζει το γράμμα της.

Συγχρόνως, η ιστορία αφηγείται τη σχέση ανάμεσα στο ζευγάρι, με τη Μάγκντα να στέκεται πίσω απ’ τον ισχυρό αλλά ημίτρελο και φιλόδοξο άντρα της ( σ.σ ο Γιόζεφ Γκαίμπελς υπήρξε Υπουργός Προπαγάνδας) αλλά και ν’ ανέχεται τις ερωτικές απιστίες του διατηρώντας έτσι το πρότυπο της ως ιδανικής μάνας και συζύγου στη ναζιστική Γερμανία.

Επειδή όμως ο Βέλτσος γράφει το συγκεκριμένο έργο ως βασικό σχόλιο και προβληματισμό γύρω απ’ την άνοδο του ναζισμού στη σύγχρονη Ευρώπη, χρησιμοποιεί την επίσκεψη του Γκαίμπελς στον Φρόυντ στη Βιέννη του ‘ 30. Εκεί, ο Φρόιντ θα προβλέψει υποτίθεται το Ολοκαύτωμα και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης ενώ ο ίδιος ο Γκαίμπελς θα στοχαστεί με τη σειρά του πως σε πενήντα χρόνια οι αρρωστημένες δημοκρατίες της Ευρώπης θα γεννήσουν ξανά τον ναζισμό. Παράλληλα, κλείνει και το μάτι στην ελληνική πραγματικότητα αναφερόμενος στην ιστορική επίσκεψη του το 1936 στην Αθήνα (σ.σ για να παρακολουθήσει τους Βαλκανικούς αγώνες) όπου τον υποδέχθηκε ο  κόλακας Μεταξάς κι επισκέφθηκαν το σπίτι κάποιου Μέρκελ μαζί με τον Χερρ Κοτζιά (σ.σ τον τότε Δήμαρχο Αθηναίων).

Το σκηνοθετικό ύφος της Μπρούσκου ήταν προβλέψιμο και υπό αυτή την έννοια δεν μ’ ενθουσίασε. Με την τεχνική του παρατηρητή- ηδονοβλεψία, στήνει μια κάμερα επί σκηνής και παρακολουθεί το ζευγάρι των Γκαίμπελς και τη διαδρομή τους μέσα στον χρόνο ενώ δεν λείπουν οι σεξουαλικές αναφορές, τα υπαινικτικά βλέμματα και λόγια. Η Μπρούσκου επαφίεται στις ευκολίες της για να στήσει την παράσταση με στοιχεία που παραπέμπουν σε Βερολινέζικο καμπαρέ, σε μπορντέλο, σε άχρονο τοπίο, σε χώρο καταστροφής και φαντασμάτων. Ξεχωρίζω μόνο τη σκηνή που εμφανίζονται τα 6 παιδιά στην κορυφή της σκάλας, όλα ντυμένα στα λευκά κι έτοιμα για ύπνο έρχονται σε τέλεια αντίθεση με το σκοτάδι στο οποίο περιμένει να τα βυθίσει η μητέρα τους. Η διανομή εξυπηρέτησε τη σκηνοθετική γραμμή αλλά δεν υπήρξε καμία διείσδυση σε χαρακτήρες τουλάχιστον από δραματουργικής πλευράς.  Άνευρο, ελαφρώς φλύαρο και σχηματικό, υπήρξε ένα ακόμη έργο για τον ναζισμό χωρίς να μπορεί να προκαλέσει τον θεατή παρόλες τις σαφείς προθέσεις του.

 

ΝΕΟ ΡΕΞ

«Μάγκντα Γκαίμπελς» του Γιώργου Βέλτσου

Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια – Live camera: Άντζελα Μπρούσκου

Μουσική και Sound design: Θάλεια Ιωαννίδου

Video artist -επεξεργασία video: Νατάσσα Ιωάννου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασσόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση

Διανομή:

K: Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου

Σβάιγκερμαν: Δημήτρης Κίτσος

Μάγκντα Γκαίμπελς: Παρθενόπη Μπουζούρη

Γιόζεφ Γκαίμπελς: Θάνος Παπακωνσταντίνου

Advertisements

0 Responses to “«Μάγκντα Γκαίμπελς» στο Νέο Ρεξ”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 195,839 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: