«Globe to Globe Hamlet» στο Μέγαρο Μουσικής

 

IMG_2893

-Το μόνο αφέντη μου, πως ο κόσμος γίνεται τίμιος

– Τότε πλησιάζει το τέλος του κόσμου

To Globe υπήρξε το πιο φημισμένο Ελισαβετιανό θέατρο. Χτίστηκε το 1599 απ’ τους αδερφούς Burbage κι εκεί παίχτηκαν τα περισσότερα έργα του Σαίξπηρ. Το 1612, μετά από  μια παράσταση του Ερρίκου Η’ το θέατρο καταστράφηκε από πυρκαγιά. Χτίστηκε ξανά τον επόμενο χρόνο και παρέμεινε σε χρήση ως το 1644 οπότε και κατεδαφίστηκε.

Κανένα Ελισαβετιανό θέατρο δεν σώθηκε ως τις μέρες μας. Οι μόνες μαρτυρίες για το πώς ήτανε φτιαγμένα αυτά τα θέατρα προέρχονται  από αντίγραφο ενός σχεδίου του Swan theatre από τον Ολλανδό Johannes de Witt που το 1596 επισκέφτηκε το Λονδίνο. Το Ελισαβετιανό θέατρο ήταν ένα δημόσιο θεατρικό οικοδόμημα ανοιχτό από πάνω. Είχε ανυψωμένη πλατφόρμα –σκηνή, πολλές φορές με ένα κιγκλίδωμα γύρω της όπου χρησίμευε ως  ελεύθερος χώρος για τους όρθιους θεατές στις τρεις πλευρές της και δυο ή τρεις γαλαρίες με πάγκους και σκαμνιά γύρω- γύρω με  διάταξη ανάλογη  αυλής ή πανδοχείου. Πίσω απ’ τη σκηνή- πλατφόρμα υπήρχε ένας τοίχος με πόρτες ή περάσματα με κουρτίνες που οδηγούσαν στο πίσω μέρος της σκηνής. Πάνω στον τοίχο στηριζόταν μια γαλαρία για τους μουσικούς ή τους ηθοποιούς η οποία κατέληγε σ’ έναν πύργο που έκρυβε τον τεχνικό εξοπλισμό. Απ’  αυτόν τον πύργο μια τρομπέτα έδινε το έναυσμα για την έναρξη και μια σημαία κυμάτιζε την ώρα των παραστάσεων που συνήθως πραγματοποιούνταν νωρίς το απόγευμα. Πάνω απ’ τη σκηνή υπήρχε ένα στέγαστρο, ο ουρανός που στηριζόταν σε κολόνες με οροφή ζωγραφισμένη μπλε με χρυσά άστρα.

Ένα βασικό στοιχείο του ελισαβετιανού θεάτρου ήταν η εσωτερική σκηνή.  Πιστεύεται ότι ήταν ένα δωμάτιο χτισμένο πίσω από το κεντρικό άνοιγμα ή ένα τμήμα του διαδρόμου που υπήρχε πίσω από τον τοίχο της σκηνής. Είτε στη μία, είτε στην άλλη περίπτωση, το βέβαιο είναι ότι μπορούσε ν’ αποκαλύπτεται με το τράβηγμα της κουρτίνας.

Μερικοί ωστόσο ιστορικοί του θεάτρου αμφισβητούν την ύπαρξη της αφού τίποτα σχετικό δεν προκύπτει απ’ το σχέδιο του de Witt. Ωστόσο, δεν υπάρχει και κανένας λόγος να υποθέσουμε ότι έμοιαζαν όλα τα ελισαβετιανά κτίρια μεταξύ τους. Κι αν ακόμα δεν υπήρχε εσωτερική σκηνή, έπρεπε να υπάρχει κάτι ανάλογο στο πίσω μέρος της κεντρικής σκηνής, αφού εξυπηρετούσε συγκεκριμένες σκηνικές συνθήκες.

Η ιστορική αναφορά στο Ελισαβετιανό θέατρο γίνεται λόγω της επίσκεψης του Globe στην Αθήνα. Με αφορμή την συμπλήρωση 400 χρόνων απ’ τον θάνατο του Σαίξπηρ το 1616, το Shakespeare’s Globe διοργανώνει διετή περιοδεία σε 160 χώρες παρουσιάζοντας το «Globe to Globe Hamlet». Η περιοδεία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014 και ολοκληρώνεται τον Απρίλιο του 2016 με πάνω από 100.000 θεατές παγκοσμίως να έχουν παρακολουθήσει την παράσταση.

Η υπόθεση του Άμλετ είναι γνωστή, οπότε σ’ αυτή την περίπτωση το ενδιαφέρον εστιάζεται στο ίδιο το ιστορικό θέατρο και στην παράδοση που αυτό κουβαλάει. Ο τρόπος που παίχτηκε ο Άμλετ μας έδωσε μεν την αίσθηση μιας μουσειακής αναπαράστασης με πολλή όμως έμπνευση και οίστρο.  Εικάζω ότι ο στόχος των συντελεστών ήταν να προσπαθήσουν να δείξουν  στον σύγχρονο θεατή πώς παιζόντουσαν τα έργα τότε.

Η αλήθεια είναι ότι ο σημερινός θεατής είναι περισσότερο εξοικειωμένος με μια άλλη σκηνική αναπαράσταση του Σαίξπηρ κι ιδιαιτέρως σε ό, τι αφορά στα μεγάλα δραματικά έργα του, στις τραγωδίες του. Σ’ αυτή την κατηγορία συγκαταλέγεται κι ο Άμλετ που ανεβαίνει τακτικά  μια που ο βασικός ρόλος είναι πάντα θελκτικός για τους πρωταγωνιστές. Επιπροσθέτως, ο ίδιος ο ρόλος είναι φορτισμένος με τόσα ζητήματα υπαρξιακού χαρακτήρα που αναπόφευκτα βαραίνει στον τρόπο υπόκρισης απ’ την πλευρά του ηθοποιού  κι αντιληπτικότητας απ’ τους θεατές.

Φαίνεται όμως, ότι στην εποχή τους, αυτά τα έργα ήταν πιο ανάλαφρα. Παιζόντουσαν νωρίς και ο κόσμος που τα παρακολουθούσε δεν ήταν απαραίτητα καλλιεργημένος. Στο Globe της εποχής εκείνης, οι θεατές δεν ανήκαν στις ανώτερες κοινωνικά τάξεις. Η σκηνοθεσία ήταν συλλογική δουλειά κι ο συγγραφέας που επίσης είχε λόγο στο ανέβασμα, βρισκόταν κάπου μέσα στον χώρο παρακολουθώντας. Η έλευση του 20ου αιώνα με τον σκηνοθέτη έδωσε άλλη διάσταση στον τρόπο υπόκρισης και παράστασης γενικότερα.

Έχοντας λοιπόν υπόψη όλα τα παραπάνω, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο στόχος του Globe ήταν να τιμήσει τον Σαίξπηρ προσεγγίζοντας την εποχή του όσο πιο πολύ γίνεται.

Λίγα λεπτά πριν την έναρξη της παράστασης, όλος ο θίασος σαν ένα σύνολο πλανόδιων θεατρίνων που στήνουν κάπου πρόχειρα τη σκηνή τους, παίζουν και τραγουδούν, έκανε την εμφάνιση του με τα μουσικά όργανα στα χέρια. Ένας εξ αυτών, εν είδει αγγελιοφόρου της εποχής εκείνης, μας καλωσόρισε και είπε ότι τα φώτα της πλατείας θα παραμείνουν ανοιχτά σε όλη τη διάρκεια της παράστασης.

Η διανομή διακρίθηκε για την πολυπολιτισμικότητα της θέλοντας πιθανόν να εναρμονιστεί με την παγκόσμια περιοδεία αλλά και με την διεθνή απήχηση του Σαίξπηρ μέσα στους αιώνες.

Κόντρα στις απόψεις που ακούστηκαν για τον ίδιο τον ηθοποιό που υποδύθηκε τον Άμλετ, αν και κατά πόσο προσέδωσε κύρος και βάθος στον ρόλο αλλά και την προσέγγιση που φάνταζε συνολικά πιο ανάλαφρη και «κωμική» απ’ ότι έχουμε συνηθίσει, απολαύσαμε μια εξαιρετική παράσταση. Ο ρυθμός, η μουσική, η εναλλαγή κωμικού και δραματικού, η έξυπνη χρήση της εσωτερικής σκηνής, το θέατρο μέσα στο θέατρο, οι αυτοσχέδιοι ήχοι κι οι μουσικές έδωσαν ζωντάνια στο έργο και την  ωραία ψευδαίσθηση στους θεατές ότι μπήκαν μέσα στη μηχανή του χρόνου και παρακολούθησαν Σαίξπηρ με τον ίδιο τον συγγραφέα κάπου παρόντα μέσα στην αίθουσα.

William Shakespeare

«Globe to Globe Hamlet» 
Shakespeare’s Globe

27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016
15:00 & 20:30

ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ

Σε συνεργασία με την Βρετανική Πρεσβεία   και το Βρετανικό Συμβούλιο στο πλαίσιο του προγράμματος Shakespeare Lives

Με ελληνικούς υπέρτιτλους

Σκηνοθεσία: Dominic Dromgoole, Bill Buckhurst
Σκηνικά: Jonathan Fensom
Σύνθεση, μουσική διεύθυνση: Bill Barclay

Στον ρόλο του Άμλετ εναλλάσσονται οι Ladi Emeruwa και Naeem Hayat

Στους υπόλοιπους ρόλους:
Keith Bartlett, John Dougall, Miranda Foster, Phoebe Fildes, Beruce Khan, Tom Lawrence,
Jennifer Leong, Rawiri Paratene, Matthew Romain, Amanda Wilkin

Οι ιστορικές πληροφορίες για τη δομή των Ελισαβετιανών θεάτρων αντλήθηκαν απ’ το βιβλίο της Phyllis Hartnoll «Ιστορία του θεάτρου»

Advertisements

0 Responses to “«Globe to Globe Hamlet» στο Μέγαρο Μουσικής”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 196,271 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: