«Οφσάιντ» στο Από Μηχανής θέατρο

offside

Δεν πάει πολύς καιρός που έγραφα πόσο πολιτικό είναι το θέατρο του Σέρτζι Μπελμπέλ και πόσο καλά δομημένο  έτσι ώστε να μην βαραίνει αλλά να περνάει ξεκάθαρα το μήνυμα στο κοινό χωρίς να φαίνεται ότι το καθοδηγεί ή το νουθετεί.  Στο «Οφσάιντ» ο ευφυής Καταλανός ασχολείται με ζητήματα κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής κρίσης, με όλα αυτά δηλαδή που μαστίζουν τον ευρωπαϊκό νότο. Επιπλέον, μιλάει για τα γηρατειά και την μετανάστευση που άπτονται των θεμάτων που τον απασχολούν διαχρονικά και που αποτελούν άλλωστε κοινό τόπο  κάνοντας μας να  βρίσκουμε τελικά αναγνωρίσιμες συμπεριφορές στους χαρακτήρες του έργου.

Γραμμένο το 2010 το «Οφσάιντ» δανείζεται τον τίτλο και τη δομή του απ’ το ποδόσφαιρο. Ως ποδοσφαιρικός όρος, το οφσάιντ ή εκτός πεδιάς (ελληνιστί), είναι κανονισμός που ορίζει ότι ένας παίκτης δεν μπορεί να αποκτήσει πλεονέκτημα περιμένοντας κοντά στο τέρμα του αντιπάλου, έχοντας μόνο τον τερματοφύλακα μεταξύ του ιδίου και του τέρματος (στη συνηθισμένη περίπτωση που ο τερματοφύλακας είναι όντως ο τελευταίος αμυνόμενος παίκτης).

Ο Μπελμπέλ το μεταφέρει αυτό στο θεατρικό σανίδι τοποθετώντας το έργο του σε διαστάσεις γηπέδου και βάζοντας κανόνες τους οποίους οι χαρακτήρες – παίκτες πρέπει να τηρήσουν για να μην βγουν οφσάιντ.

Οι πέντε χαρακτήρες του έργου προσπαθούν καθένας απ’ τη δική του πλευρά να επιβιώσουν σε καιρό κρίσης. Ο Πολ κι η Άννα αγωνιούν να στείλουν την κόρη τους για σπουδές στις ΗΠΑ με υποτροφία. Όταν εκείνη τους ενημερώνει ότι δεν πληροί τα κριτήρια λόγω οικονομικής κατάστασης και πρέπει να πληρώσουν από την τσέπη τους,  αρνούνται να κάνουν οικονομία στερούμενοι  τις μικρές ή μεγάλες πολυτέλειες που έχουν συνηθίσει ν’απολαμβάνουν και βλέπουν σαν εμπόδιο τον παππού, τον πατέρα δηλαδή της Άννας του οποίου το διαμέρισμα και τα έξοδα του οικιακού βοηθού  καλύπτει εκείνη εξολοκλήρου.  Στον αντίποδα, ο οικιακός βοηθός  του παππού δουλεύει ως οικονομικός μετανάστης κι αναγκάζεται να φροντίζει ηλικιωμένους για να μπορεί να στέλνει λεφτά στον γιο του πίσω στην πατρίδα που στόχο έχει να διαπρέψει σε μεγάλη ομάδα επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Ένα ατύχημα θ’ αλλάξει τις ισορροπίες.  Ο παππούς που αρχικά αντιμετωπίζεται ως εμπόδιο στην φοιτητική σταδιοδρομία της εγγονής του, αποδυκνείεται ότι έχει την πιο καθαρή σκέψη απ’ όλους. Έτσι, αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του κι από υποψήφιο θύμα μετατρέπεται σε από μηχανής Θεό και προσφέρει τη λύση.

Εξαιρετική η σκηνοθετική  ματιά του Κωνσταντίνου Μάρκελλου, ρευστή και απολαυστική η μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ. Η παράσταση είχε ρυθμό, μπρίο, κέφι αλλά και στιγμές έντονης δραματικότητας. Μια μαύρη κωμωδία που βγάζει γέλιο αλλά συνεχώς ακροβατεί ανάμεσα στο κωμικό και το δραματικό ενεργοποιώντας τη συγκίνηση του θεατή όπως άλλωστε συμβαίνει και στη ζωή.

Αξιόλογες κι οι ερμηνείες των πέντε ηθοποιών με τον Φαίδωνα Καστρή να ξεχωρίζει και την Άννα Κουτσαφτίκη να ξεφεύγει κάποιες φορές  δίνοντας στον ρόλο περισσότερη υστερία απ’ αυτή που του χρειάζεται.

Στο «Οφσάιντ», ο Μπελμπέλ δίνει μαθήματα ανθρωπιάς σε καιρούς που οι άνθρωποι τείνουν να ξεχάσουν την ανάγκη της προσφοράς στους άλλους και γίνονται περισσότερο ατομιστές. Σε εποχές όπως αυτές που βιώνουμε σήμερα, ο σύγχρονος άνθρωπος μοιάζει παγιδευμένος στον μικρόκοσμο του- άλλες φορές από επιλογή, συχνά από φόβο ή κι από συνήθεια, ενώ γύρω του απλώνεται η δυστυχία των άλλων που από ένα απλό γύρισμα της τύχης μπορεί να γίνει και δική του.

 «Οφσάιντ – Εκτός Παιδιάς» – Sergi Belbel 

Από Μηχανής θέατρο

 This Famous Tiny Circus theater group

 Συντελεστές

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Στεργίου
Σύμβουλος Δραματολογίου – Θεατρολόγος: Βασιλική Δεμερτζή
Μουσική: Σταύρος Παπασταύρου
Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Σχεδιασμός Φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Επιμέλεια Κίνησης: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Σχεδιασμός Ήχου: Λεονάρδος Γαλανάκης
Teaser: Κώστας Στάμου, Χάρη Καρακουλίδου, ARTLABOR productions
Φωτογραφίες Παράστασης: Μαρία Ασημάκη
Special FX (Teaser & Photo): Φαίη Αναστασοπούλου, Ήρα Μαγαλιού
Make-up (Teaser & Photo): Αμαλία Κάκκαβου
Γραφιστικά-Σχεδίαση: Ειρήνη Ματθαίου
Οργάνωση & Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρία Μαρουλάκου

Παίζουν:
Φαίδων Καστρής, Άννα Κουτσαφτίκη, Κώστας Ανταλόπουλος, Γιάννης Καπελέρης, Ελένη Στεργίου

Advertisements

0 Responses to “«Οφσάιντ» στο Από Μηχανής θέατρο”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Επισκεψιμότητα

  • 197,108 hits

Αρχείο


Αρέσει σε %d bloggers: